Formule 1

Steun uit onverwachte hoek voor Red Bull in verband met Honda-motor

Uitgegeven door Bas Kaligis • 26 oktober 2020 06:09

PORTIMAO - Red Bull kreeg in Portugal de steun van Mercedes voor de oproep om de motorregels van de Formule 1 te bevriezen, zodat het Oostenrijkse team de krachbron van Honda kan blijven gebruiken nadat de Japanners eind 2021 zijn vertrokken.

Max Verstappen Formula One Honda Power Red Bull Racing


"Hoe meer we ernaar kijken, is er maar één optie die echt goed is", zei Red Bull-teambaas Christian Horner tegen Sky Sports-televisie tijdens het weekeinde van de Grand Prix van Portugal. "En dat zou zijn om iets met Honda af te spreken waar we het IE (intellectuele eigendom) voor de Honda-motor zouden kunnen overnemen, maar dat is natuurlijk afhankelijk van de regelgeving."

Horner zei dat het plan alleen zin had voor een onafhankelijk team als Red Bull Racing als de astronomische kosten voor de ontwikkeling van een Formule 1-motor geëlimineerd worden door de motorontwikkeling te bevriezen. De volgende F1-motor moet nog definitief worden, maar vast staat dat die in 2026 zal worden geïntroduceerd.

De sport is verder toe aan een grote herziening van de regels in 2022, na uitstel van een jaar als gevolg van de COVID-19-pandemie.

Toto Wolff Mercedes Grand Prix F1

Mercedes, dat elk kampioenschap won sinds het V6 turbo-hybride-tijdperk in 2014 begon, sluit uit een krachtbron te leveren aan Red Bull, maar motorsport-hoofd Toto Wolff vertelde verslaggevers hij een bevriezing van het motorreglement zou steunen. "Ik begrijp Red Bulls redenatie volledig", zei hij. "Ze hebben het vermogen om de Honda-motor te 'tweaken' en hem misschien te optimaliseren, en misschien zitten er bij Honda een paar dingen in de pijplijn die Red Bull hen het vertrouwen geeft dat de krachtbron beter gaat presteren. Ik denk dat we alles moeten doen om Red Bull die kans te geven."

Horner zei dat het 'crimineel' zou zijn om de Honda-motoren te zien wegkwijnen 'op een plank ergens in een Japans magazijn'.

Honda heeft dit seizoen twee keer gewonnen met Red Bull en zusterteam AlphaTauri, waardoor het Japanse bedrijf de eerste motorfabrikant is die met twee verschillende teams wint in het V6-tijdperk. Honda kondigde deze maand aan dat het na komend seizoen de Formule 1 verlaat om zich te concentreren op nul-emissie-technologie.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS