Formule 1

De FIA maakt aangepaste F1-regels bekend: zowel financieel, sportief als technisch

Uitgegeven door Wim Boekel • 28 mei 2020 06:52

De FIA heeft bekend gemaakt dat de World Motor Sport Council de grote veranderingen voor de Formule 1 heeft goedgekeurd. Deze zijn zowel op sportief, technisch als financieel gebied, waardoor de koningsklasse van de autosport over de financiële uitdagingen door het COVID-19 heen moet gaan komen.

Formule 1

De tien F1-teams hebben al eerder een set regels goedgekeurd via een e-vote en dit pakket is nu dus officieel vastgesteld door de World Motor Sport Council. Het meest controversiële onderwerp in het besluit is het budgetplafond, dat nu dus officieel vastgesteld staat op 145 miljoen dollar en nog verder gaat dalen. In 2022 bedraagt deze 140 miljoen en in 2023 tot en met 2025 135 miljoen dollar. De bedragen zijn gebaseerd op een seizoen van 21 races.

Verder zijn er een aantal zaken uitgesloten die op dit moment in het financieel reglement zijn opgenomen, waaronder duurzaamheidskosten voor milieu-initiatieven, projecten ter ondersteuning van de FIA, ziekteverlof en langdurig ziekteverlof en verhoging van de uitsluitingslimiet voor eindejaar bonussen voor uitzonderlijke sportresultaten van 10 miljoen tot 12 miljoen dollar, kosten gemaakt voor personeelsentertainment (beperkt tot 1 miljoen dollar) en welzijn van werknemers. Het laatste betreft met name kosten gemaakt voor medische programma’s.

Aanpassingen aan de sportieve regels
Er is een aanpassing gemaakt ten aanzien van de banden. De regels staan toe dat banden tijdens de tweede vrije training getest mogen worden, mocht het noodzakelijk zijn dat een nieuwe band goedgekeurd moet worden door Pirelli en het verlengde gebruik van de P140-band voor het geval van een natte vrije eerste trainingssessie.

Veder zijn er restricties gekomen voor het testen van de aerodynamica en het vermogen op de testbank. Dit is met name vanuit kosten oogpunt.

In 2021 gaan verdere beperkingen aan het testen van de aerodynamica geïmplementeerd worden. Daarnaast komt er een soort van schaal, waardoor teams met minder kampioenschapspunten meer testtijd krijgen. Dit gaat voor het aerodynamische testen tussen P1 tot en met P10 lineair zijn.

In 2022 komen er een aantal belangrijke aspecten, waaronder een avondklok, beperkt aantal componenten, technische keuren en voorschriften rond het parc fermé. Deze regels worden gedurende 2020 en 2021 beoordeeld en waar nodig verfijnd.

Aanpassingen technische regels
De belangrijkste technische aanpassingen zijn uitgesteld naar 2022, waarbij de teams ook hebben ingestemd om het huidige chassis ook in 2021 te gebruiken. Dit om de uitgaven te beperken, waarbij de ontwikkelingen van een groot aantal componenten tussen 2020 en 2021 verboden worden. De lijst bevat het chassis, versnellingsbak, een aantal mechanische componenten en de impact structuren.

Verder wordt er een token systeem in gezet om het aantal modificaties in overeenstemming met de wensen van de deelnemers.

Er komt ook een verdere restrictie en beperking op de upgrades in 2020 van de krachtbron.

Gewicht: in 2021 wordt er een minimale massa, ondanks het behouden van het huidige chassis, ingevoerd van 746 kilo naar 749 kilo. De veranderingen in 2021 mogen doorgevoerd worden aan de vloer achter de banden om het downforce verschil tussen 2020 en 2021 op te vangen.

Meer Formule 1 nieuws!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS