DTM

Interview met Jenson Button over zijn DTM-start in Hockenheim: "Het is heel opwindend, ik kan niet wachten!"

Uitgegeven door Peter Vader • 27 september 2019 15:49

De DTM kijkt uit naar het gastoptreden van de drie auto's uit de Japanse SUPER GT-serie tijdens de seizoensfinale in Hockenheim (4-6 oktober). Tijdens de historische ontmoeting zullen Honda, Nissan en Lexus elk één voertuig inzetten tegen de achttien DTM-auto's van Aston Martin, BMW en Audi. De meest prominente coureur van de delegatie uit Japan is voormalig Formule 1-wereldkampioen en huidig SUPER GT-kampioen Jenson Button. De 39-jarige Engelsman, die enkele weken geleden vader werd, rijdt met een Honda NSX GT van Team Kunimitsu met startnummer 1. Button kent de Hockenheimring goed van zijn tijd in de Formule 1. In een interview met DTM.com vertelt hij over zijn herinneringen aan de baan, zijn tijd in Japan en hoe hij anticipeert op zijn DTM-start.

DTM Super GT Jenson Button RX foto Peter Vader Le Mans

Wat zeg je over het concept "SUPER GT x DTM", waarin zes verschillende fabrikanten het tegen elkaar opnemen?
Ik zou zeggen dat het fantastisch is. Ik rijd twee jaar in de Japanse SUPER GT en moet echt zeggen dat ik er elke minuut van heb genoten! Racen is daar geweldig. Ik denk dat veel mensen denken dat er minder te doen is in de GT- en sportwagenracebusiness dan in de 'Formula Racing', maar ik kan alleen maar zeggen dat het net zo moeilijk is en net zo serieus. Er is meer contact, er is veel meer verkeer op de baan, vooral in de SUPER GT word je gedwongen om elke ronde voluit te gaan. Ik vind het een geweldig idee om SUPER GT en DTM samen te brengen. Zulke dingen zijn niet eenvoudig te implementeren en het detailwerk is nog veel moeilijker. Daarom zou ik zeggen, misschien werkt het niet meteen honderd procent, maar wees geduldig, want we proberen het tot een succes te maken. Natuurlijk is het voor ons spannend om op een nieuw continent en op een nieuw circuit te rijden. Voor mij betekent het: terug naar Europa. Bovendien beschouw ik het als een geweldige kans om te concurreren tegen Audi en BMW en de krachtsverhoudingen in de DTM te ervaren. Voor de SUPER GT is het een heel grote uitdaging. Het zal zeker geweldig zijn! Bovenal hebben we geen idee hoe het zal werken.

Zijn de SUPER GT-auto's sneller? Zullen ze de Hankook-banden aankunnen?
Ja, dat is een goede vraag, het is spannend, ik kan niet wachten!

Wat betekent het voor jou om voor het eerst in zo'n lange tijd weer in Duitsland te zijn?
Nou, ik ben al zo oud dat ik zelfs op de oude Hockenheimring heb gereden. Dat zal ik nooit vergeten: dat waanzinnig lange rechte stuk, met vol gas het bos in, met de krijsende V10 achterin ... Aan de andere kant hou ik ook van de nieuwe baan in Hockenheim. Daar heb ik een aantal ècht leuke races meegemaakt. In 2004 stond ik daar op het podium. Voorafgaand aan de race was ik er teruggezet vanwege een motorwissel. In de race zelf waren er problemen met mijn helm, omdat de band tijdens de rit was losgeraakt. Dat was, laten we zeggen, interessant. In 2012 had ik in Hockenheim een geweldige race tegen Seb (Vettel), waarvan ik erg genoten heb.

Welke DTM-coureurs ken je?
Natuurlijk ken ik Paul (Di Resta) omdat we samen in de Formule 1 reden. Toen ik in Monaco woonde, hebben we elkaar vaak ontmoet. Bovendien hebben we samen dezelfde taak als een expert in Sky's Formule 1-uitzendingen, dus we hebben veel gemeen. In Hockenheim rijden we voor het eerst sinds Le Mans 2018, waar we beiden aan de start stonden, weer in een race tegen elkaar. Ik ken ook Timo (Glock) uit de Formule 1 en ik herinner me Jamie Green nog steeds van karting. Ik ben ook heel blij om andere coureurs van de DTM te ontmoeten. Voor zover ik me kan herinneren, wordt de DTM beschouwd als een uiterst professionele serie met een hoog niveau van rijvaardigheden. Ik herinner me dat Mika Häkkinen en David Coulthard daar reden. Het was allesbehalve gemakkelijk voor hen. Door mijn deelnames in de SUPER GT weet ik hoe hoog het niveau in deze serie is: professionele coureurs, de beste in hun vakgebied. Echt indrukwekkend. Ik weet dat René Rast net de titel heeft gewonnen en dat zowel Gerhard Berger als Keke Rosberg hem erg hoog aanslaan. Daarom is het heel interessant om inzicht te krijgen in de wereld van DTM. Je krijgt er niets gratis!

DTM Super GT Honda NSX Jenson Button

Je begint met nummer 1, wat betekent dat voor jou?
Nou, dat is hetzelfde als rijden met een groter doel dan gewoonlijk, vanwege het nummer op je rug, dat weet ik! Maar ik heb alles al meegemaakt en het is altijd een voorrecht om met dit nummer te mogen rijden. Ik wist niet dat ik de nummer 1 kreeg, dus dat is echt gaaf. Natuurlijk wil je elke race waar je aan begint winnen. In de SUPER GT zijn we best competitief qua veld, maar eerlijk gezegd hoef ik niet ten koste van alles te winnen in Hockenheim. Ik ben er een paar jaar niet geweest, dus het is goed om weer in de Europese race-omgeving te zijn en weer wat bekende gezichten te zien.

Sinds je SUPER GT begon, en ook begon in het WEC, heb je een groeiende interesse in sportwagen en GT-racen ontwikkeld. Wil je actief blijven in het racen met gesloten auto's?
Toen ik nog in de Formule 1 zat, zei ik altijd dat ik rallycross wilde rijden, want dat deed mijn vader altijd. Het zag er ook altijd leuk uit. Dit is nog niet gebeurd - nog niet, let wel - maar ik heb al in off-road races en evenementen met een Rocket in de VS deelgenomen. Dat is iets dat ik verder wil uitbouwen. Toen de kans zich voordeed om met Honda SUPER GT te rijden, sprak mij dat gelijk aan. De racekalender is niet zo uitgebreid, vooral in vergelijking met het overvolle Formule 1-schema, wat natuurlijk een fulltimebaan betekent. Maar nog belangrijker: de auto's zijn geweldig, en het concept van een GT-enduranceserie vind ik erg leuk. Natuurlijk plaatst de Formule 1 altijd alle andere series in de schaduw, maar ik ben ervan overtuigd dat er nog steeds manieren zijn voor raceseries zoals SUPER GT, WEC en DTM om een groter bereik te creëren. Ik geloof dat coureurs en fans snelle, krachtige auto's willen zien. Dit trekt dan weer coureurs en sponsors van een hoger niveau aan. Ik zou heel blij zijn als deze series internationaal nog populairder worden.

DTM start Hockenheim

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS