Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Iconische TVR heeft grootste plannen voor het seizoen 2020/21: "Onze terugkeer naar Le Mans"

Uitgegeven door Wim Boekel • 9 april 2018 11:39

TVR is dit jaar een samenwerking in het FIA World Endurance Championship aangegaan met Rebellion Racing, maar heeft grootse plannen voor het kampioenschap en de 24 Uur van Le Mans. Het iconische Britse automerk wil namelijk met een fabrieksinschrijving naar de GTE-Pro, zo vertelde TVR directeur Les Edgar.



Edgar heeft bevestigd dat men wil gaan racen met de nieuw gelanceerde TVR Griffith in een topproductie klasse. Het debuut moet waarschijnlijk in het seizoen 2020/21 gaan plaatsvinden, wat samenvalt met de nieuwe GTE-regels.

“We zijn van plan om aan het GT-racen te gaan deelnemen,” zei Edgar tegen Sportscar365. “Ik denk dat dat onze lange termijn relatie met Rebellion ons helpt in onze uitdaging. Er zijn technische apsecten die wij in de relatie met Rebellion gaan doorgeven via het team naar onze straatauto's. Maar het is de start van een lange termijn zaak en ik ben er zeker van dat het succesvol gaat zijn.” Eerder gaf de directeur van TVR al aan dat het de ambitie van het bedrijf is om terug te keren naar Le Mans, sinds het in 2005 voor het laatst in de GT2-klasse met een TVR Tuscan T400R op de grid stond.

De voormalige ontwikkeling van videospellen nam TVR in 2013 over en lanceerde een door Cosworth aangedreven Griffith tijdens de Goodwood Rivival in 2017. Een auto die door Gordon Murray is ontworpen en volgend jaar in productie moet gaan.

“Ik denk dat het realistisch is dat we 2020 genomen hebben voor onze terugkeer naar Le Mans,” zei Edgar. “Er is een nieuwe set aan regels en we kijken daar nauwgezet naar.” De GTE-regels vragen een minimale productie van 300 straatauto’s in de eerste 24 maanden vanaf de eerste dag van productie en tenminste 100 geproduceerde auto’s voor het einde van het eerste jaar om deel te mogen nemen aan het WEC. Volgens Edgar zijn er veel door het racen geïnspireerde elementen in de nieuwe generatie straatauto’s, zoals een breder chassis en aerodynamische elementen aan de achterkant van de auto.

“De auto is in haar finale fase van ontwikkeling en we proberen alles mee te nemen om ons aan de regels te houden,” zei Edgar. “Zodat we later niet al te veel modificaties hoeven te doen. We hebben een goede relatie met de ACO en we hebben het vertrouwen dat we in dat tijdspad een GTE moeten kunnen hebben rijden.” De TVR-directeur geeft toe dat het een volledige WEC-campagne moet gaan worden, waarbij hij een samenwerking met Rebellion en/of Oreca als mogelijkheid ziet.

“We hebben altijd, vanaf dag één, de autosport in ons vizier gehad,” zei Edgar. “Als iemand een GT-auto ziet, is er veel meer overeenkomst met een straatauto dan met een prototype. Maar met de prototypes leer je zoveel meer vanuit een technologie oogpunt. Als je al die varianten kan invoegen, dan zouden beiden typen ideaal zijn.” Ondanks de plannen voor een GTE-auto ziet Edgar ook graag de betrokkenheid van TVR bij het Rebellion LMP1-programma verder toenemen. Wanneer de Amerikaanse website vraagt of de Gibson omgedoopt kan worden naar TVR, noemt Edgar dat een interessante gedachte. Het hernoemen van de motor is in de LMP2-regels toegestaan, maar of dat halverwege het seizoen mag is echter onduidelijk.

“Laten we zeggen dat de timing wat gevoelig is, maar we proberen door te gaan en onze betrokkenheid bij Rebellion te vergroten,” aldus de directeur. “Dat is hoever we kunnen gaan. De LMP1-aanpak is iets dat interessant is voor ons, maar het is uiteindelijk niet waar we als fabriek willen staan. Uiteindelijk is dat de start in de GT en we kunnen daarna eindigen in de LMP als een fabrieksteam. We gaan het zien. Op dit moment ligt onze primaire focus op het doorgaan van de LMP1-aanval in het superseizoen.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS