Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Jan Lammers vertelt hoe dicht winst en verlies bij elkaar zitten

Uitgegeven door Wim Boekel • 22 juni 2016 20:00 • Print artikel

Winst en verlies zitten dicht bij elkaar in de 24 Uur van Le Mans. Toyota lag op overwinningskoers maar in het zicht van de haven viel de auto van Anthony Davidson, Sebastien Buemi en Kazuki Nakajima stil. Porsche met achter het stuur Neel Jani passeerde de Toyota TS050 Hybrid en stelde alsnog een overwinning veilig voor het Duitse merk en gaf ze de 18e overwinning. De Le Mans-race van 2016 gaat daardoor de geschiedenis in als een van de meest dramatische versies sinds jaren. Het bewijst dat je soms ook het geluk aan je kant moet hebben. Jan Lammers won in 1988 de race op het Circuit de la Sarthe, maar had ook zomaar kunnen uitvallen. Lammers reed dat jaar de 24 uur van Le Mans met Johnny Dumfries en Andy Wallace. De Nederlander beschikte in 1998 over de Jaguar XJR-9 van Tom Walkinshaw Racing.

Jan Lammers

In die jaren werd gereden met de beroemde Groep C-auto’s. Deze Britse bolide beschikte over een 7 liter V12 motor met maar liefst 760 pk. In het jaar dat de Nederlander de wedstrijd won, legde hij met zijn teamgenoten 5.332,79 kilometer af en bij de finish had het team een voorsprong van 2,36 minuten op de Porsche 926 die als tweede over de finish kwam.


De bolide in de bekende Silk Cut-livery had echter zomaar de finish niet kunnen halen. In 2009 vertelde de uit Zandvoort afkomstige autocoureur over die memorabele 24 uur van Le Mans in Andere Tijden Sport. Jan Lammers die geldt als een van de beste coureurs die Nederland kent, vertelde toen in het programma over de race. Tijdens de wedstrijd hoorde de Nederlander dat een van de andere Jaguars was uitgevallen met een kapotte versnellingsbak. Kort daarna moest Jan Lammers in de auto voor zijn laatste stint en de auto naar de finish brengen. In deze stint kreeg de Jaguar-coureur ook een probleem met de versnellingsbak, toen deze uit zijn derde versnelling sprong. De versnelling bleef echt wel in zijn vierde zitten.


In het programma vertelt Jan Lammers verder: “Ik sprak met mezelf af dat ik niet meer aan die versnellingspook zou zitten. Ik heb toen het hele circuit constant in zijn vier afgelegd, ook bij 60-70 km/uur bochten. Sterker nog: ik moest ook nog een pitstop maken in zijn vier met een enorm slippende koppeling. Het is een wonder dat we de finish hebben gehaald. Toen later de versnellingsbak eruit werd gehaald viel er bij het laatste moertje alles helemaal kapot uit.” Het verhaal vertelt genoeg over het geluk wat je in Le Mans nodig hebt, maar ook het vermogen van Jan Lammers om tijdens de race verder te denken.

Bekijk HIER de volledige aflevering van Andere Tijden Sport met meer memorabele anekdotes van Gijs van Lennep en Jan Lammers.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS