Autosport Internationiaal Singleseaters • GP2

Mecachrome gaat ook krachtbron bouwen voor de Formule 2 in 2018: "Design is al klaar"

Uitgegeven door Mitchell Koolen • 26 mei 2017 12:12 • Print artikel

FIA Formule 2 baas Bruno Michel geeft de bevestiging dat de krachtbron voor de Formule 2 in seizoen 2018 gebouwd gaat worden door Mecachrome. Het is dezelfde constructeur die ook de zescilinder 3.4 liter krachtbron vervaardigde, voor gebruik in de GP3. Het basisontwerp zal gedeeltelijk gebaseerd zijn op de motor die gebruikt wordt in de derde klasse van de single-seaters.

Formule 2 Nyck de Vries


De F2-versie zal een turbocharger krijgen en meer kracht produceren dan de normale GP3 motor. De hybride systemen die gebruikt worden in de Formule 1, blijven buiten beschouwing vanwege het kostenplaatje.

"Het design is al klaar", zei de F2 baas. "We zitten nu in het proces van prototype onderdelen maken, met het doel om de eerste montage te doen in juni, in het midden van juli willen we dan starten met testen. De krachtbron doet nu veel op de dyno voor uithouding en dat soort zaken, we zijn op tijd".

Michel voegt eraan toe dat de Formule 2 gebruik blijft maken van slijtage gevoelige banden, iets wat al jaren gedaan werd in deze klasse. Op de vraag of het niet oneerlijk is tegenover de coureurs om dit gevoelige rubber te gebruiken vanwege het bandenmanagement, wat de coureurs perfect onder de knie moeten hebben, antwoordde hij of het wel nodig was dat iedere coureur het wel moet leren.

"We vragen Pirelli voor een bepaald type slijtage, om er zeker van te zijn dat de race voldoende entertainment waarde heeft", legt Michel uit. "De F2 sprint in Bahrein, was absoluut geweldig en dat is exact wat we willen bereiken. De mate van slijtage ligt tussen de twee en een half á drie seconden per ronde, tussen de start en het einde van een race. Als het mogelijk is, zoals in Bahrein, zal de slijtage langzaam zijn met een plotseling verval. Dat maakt racen fantastisch en leert de coureurs om te gaan met de banden. Dat is het ideaal van wat we willen bereiken. Ik denk niet dat het oneerlijk is, het is een leercurve. Ze moeten leren racen met het materiaal wat ze hebben".

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS