Karting • GK4 Kartseries

Een succesvol seizoen voor Sam Balota en nieuwe uitdaging met IAME X30 in 2016

Uitgegeven door Bas Kaligis • 14 december 2015 17:19

Sam Balota kreeg tijdens de prijsuitreiking van de GK4 Kart Series in Hezemans Indoorkarting in Eindhoven zijn grote beker in ontvangst voor zijn kampioenschap in de 15 PK-klasse. Het is alweer de tweede titel voor het pas tienjarige karttalent uit het Belgische Willebroek. Dat de snelle karter uit de stal van De Feyter Karting in Genk tijdens de laatste ronde van het GK4-kampioenschap de kroon op zijn werk zette, was eigenlijk geen verrassing meer. De dominantie waarop Sam Balota de titel binnenhaalde was dat des te meer. Hij blikt nog eenmaal terug op zijn succesvolle seizoen en het laatste weekend op de Belgische omloop van Genk. Dat er dit jaar niet met hem te spotten viel, bewees hij door van de 24 gereden manches er maar liefst 16 te winnen.

Sam Balota kampioen

“Ik heb het beste gegeven van wat ik in me had”, blikte de jonge Sam terug op het ultieme slot van een schitterend seizoen. “Ik ben heel het jaar goed bezig geweest, had een grote voorsprong toen ik in Genk kwam. Ik was dus ook niet zenuwachtig.” Het is bovendien zijn thuisbaan, wat hem extra vertrouwen gaf. “Ik train meestal in Genk. Ik ken de baan daardoor heel erg goed. Ik weet precies hoe de bochten lopen en waar de rempunten liggen.”

Terugblikkend concludeerde Sam tevreden dat hij ook dit jaar veel geleerd heeft. “Zoals brutaler rijden, de lijnen anders nemen en de motortemperatuur goed in de gaten houden”, somde hij op. “Dat komt door veel te trainen en tijdens wedstrijden goed te kijken hoe anderen het doen. En ik heb veel te danken aan mijn monteur Toon Eeckelaert. Hij heeft zelf gekart en heeft altijd goede tips.”

Sam won in Genk al zijn tweede titel in zijn nog prille carrière. Eerder was hij ook al de beste in de Honda Cadet-categorie. Als hij zijn titels moet vergelijken, concludeert Sam dat het in de Mondial wel iets makkelijker was dan bij het andere kampioenschap in de Honda Cadet. “Daarin was er veel meer strijd. Er was meer concurrentie, moest meer knokken om te winnen”, zei hij. “Vooral bij de Honda Cadetten, dat was echt stressen. En dit jaar stapte ik dus over naar een grotere kart en motor met meer vermogen, maar ik had geen problemen. Het ging gelijk bij de eerste keer trainen snel.”

Van stress was tijdens de laatste GK4-ronde in Genk echter geen sprake bij de ontketende Sam. Alle drie de races won hij door van start tot finish aan kop te rijden. Geen moment in geen van de drie races kwam de overwinning in gevaar. “Ik ken de bochten hier nu eenmaal perfect en ken alle rempunten”, zei hij haast verontschuldigend. “Omdat ik er zo vaak train is het voor mij wat makkelijker hard te gaan dan voor veel anderen.” Zenuwachtig achteromkijken was er dan ook niet bij. “Maar dat moet je ook niet doen. Dan ga je juist fouten maken.”

Sam Balota kampioen

Dat Sam in Genk een heel leuk weekeinde had, is natuurlijk een understatement van jewelste. Hij had er heel erg van genoten, zei hij. Toch had hij ook ervaren dat succesvol karter zijn soms zijn nadelen heeft. “Mijn vriendjes waren zaterdag al naar Genk gekomen om te supporteren. Maar ik moest ’s avonds op tijd naar bed om zondag goed wakker te zijn. Dat terwijl mijn vriendjes konden opblijven!”

Uiteindelijk is Balota erg tevreden over de goede resultaten en zijn behaalde kampioenschap. “Ik wil iedereen die mij gesteund heeft bedanken, mijn monteur Toon, mijn vader en moeder, het DFK Racing Team en alle sponsoren.”

Voor volgend seizoen staat er weer een nieuwe uitdaging op het programma. Een talent moet je nooit stoppen in zijn ontwikkeling en Sam Balota gaat in 2016 racen met de IAME X30. “Ik ga bij de GK4 rijden in de IAME X30 Junior en bij de KNAF Cup/ASAF in de IAME X30 Cadet. Ik heb al getest en het ging erg goed. Ik kijk nu al uit naar volgend seizoen. Jammer dat er even geen races zijn, ik kan bijna niet wachten…”

Sam Balota wordt in de racerij gesteund door Pharma Lens, Alain Albrechts, Lensfactory, Augustijn wijnen, DGS Interparts, B&Z Motors.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS