Autosport Internationiaal Singleseaters • Formule E

Porsche start dit najaar met het testen van de dyno voor de Formule E en stapt in 2019 definitief in

Uitgegeven door Wim Boekel • 21 april 2018 16:05 • Print artikel

Porsche begint dit najaar met de dyno-test van haar eerste Formule E-aandrijving, om in 2019 in het volledige elektrisch aangedreven kampioenschap in te stappen. De eerste elektrische aandrijving van het Duitse automerk in haar raceprogramma is vorig jaar gestart, toen men aankondigde om in 2019/20 in het FE-kampioenschap te starten.

Porsche e racing

Een specifieke Formule E-projectgroep is sinds vorig jaar actief bezig met onderzoek, waarna een concept fase komt om de eerste aandrijving te bouwen. Porsche heeft een tijdje moeten wachten maar kreeg recent de bevestiging dat homologatie als fabrikant in de FE werd goedgekeurd. Als gevolg daarvan kan het bedrijf nu specifieke data krijgen van de auto voor seizoen 5 en zodoende beginnen met het afronden en ontwikkelen van haar eerste aandrijving.

Nu we de finale data van de FIA kennen en we exact weten hoe de auto er uit gaat zien, gaat deze gegevens gebruikt worden om onze eerste aandrijving af te ronden, met al doel om de dyno’s in Weissach in september of oktober van dit jaar in te zetten,” aldus Porsche FE-projectleider Andreas Seidl tegen e-racing365. “We richten ons er op om aankomende januari klaar te zijn om de auto te testen, omdat we de onderdelen niet voor 1 januari 2019 krijgen. We pakken alles met veel respect aan en we zijn ons bewust van de uitdaging die voor ons ligt. We gaan de competitie aan met fabrikanten die er al vijf jaar bezig zijn op het moment dat wij instappen. Dus wordt het zwaar! Tegelijkertijd hebben we een goede basis gecreëerd.” Seidl en Fritz Enzinger waren de drijvende krachten binnen het LMP1-project en zijn dit ook in dit programma, ondanks dat Enzinger hoofd is geworden van Volkswagen Group Motorsport.

“Hij overziet nog steeds het hele motorsport programma en mijn rol is ook hetzelfde. Ik heb de leiding over het runnen van het team en daarnaast op dit moment ook de leiding over alle technische zaken,” zegt Siedl. Het hoofd van het FE-project benadrukt dat het een fabrieksprogramma gaat worden.

“We doen de ontwikkeling en het racen vanuit Weissach als een fabrieksteam, omdat het de best mogelijk conditie is om succesvol te worden voor wat betreft de beslissingen, oplossen van problemen en alle andere zaken die op ons pad komen,” aldus Seidl.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS