Autosport NL • Formule BRL

NIEUW: Formule BRL primeur tijdens Rizla Racing Days

Uitgegeven door Bas Kaligis • 17 juli 2008 11:44

Tijdens de Rizla Racing Days kent de Formule BRL haar primeur. Deze nieuwe single-seater klasse zou weleens een grote hit kunnen worden. Initiatiefnemer Harry Maessen wil de kosten voor deze nieuwe klasse zo laag mogelijk houden. Diverse Nederlandse toprijders zullen de krachtige bolide aan de tand voelen, waaronder oud-Minardi F1 tester Donny Crevels, maar er zijn meer autosport coureurs van naam, zoals Ricardo van der Ende en Nelson van der Pol.

Harry Maessen wil met de Formule BRL talentvolle coureurs een serieuze kans in de autosport bieden zonder dat daar exorbitante kosten mee zijn gemoeid. Dat laatste is volgens Maessen één van de voornaamste kenmerken van de Formule BRL. Dat kan onder andere omdat wordt geracet op circuits in slechts drie landen: Nederland, België en Duitsland. Zo houd je de kosten laag. “We gaan niet door heel Europa zwerven. We willen het centraal houden”, zegt een trotse Maessen. “De kosten moeten te overzien zijn. Deze klasse moet bereikbaar zijn voor teams én rijders.”

Sympathiek budget
Een andere maatregel om de Formule BRL betaalbaar te houden is het beperkte aantal races. Volgens de ondernemer uit Ysselsteyn (bij Venray) zal de kalender maximaal acht ontmoetingen bevatten. Na de testcase tijdens de Rizla Racing Days in Assen wordt besloten hoeveel races in een seizoen passen. Inmiddels zijn al twaalf auto’s klaar. Dat aantal wordt uitgebreid tot maximaal 22 Formule BRL’s, al naar gelang de animo. “Wij investeren in de eigen auto’s, zodat het alle kans van slagen heeft.” Net als in de BRL V6 en de BRL Light is er de mogelijkheid een auto te huren of te leasen.

Nelson van der Pol

“Het benodigde budget houdt het midden tussen het budget voor een seizoen Formule Ford en een seizoen Formule Renault. Daardoor wordt de Formule BRL dus ook interessant voor coureurs, die er niet of niet meer in slagen om de stap te maken naar de Formule 3 of Formule Renault 2.0. Het budget zal altijd lager zijn dan wat nodig is om in de Formule Renault 2.0 te rijden”, verduidelijkt de sympathieke initiatiefnemer. “Het aantal testdagen is een grote kostenfactor in de racerij. Daarom worden die gelimiteerd. Het zijn er geen vijf maar ook geen vijftien. We willen excessen voorkomen, zodat het één en ander niet uit de hand loopt.”

Ervaren coureurs
De Formule BRL is bedoeld voor teams en coureurs die al ervaring hebben in formuleauto’s. “Vanuit onze filosofie wordt het geen klasse voor rijders die rechtstreeks uit de kart komen. Laat die coureurs bijvoorbeeld eerst een seizoen Formule Ford racen. Anders is de overstap wat al te heftig, denken wij.” Om de overgang voor de potentiële coureurs naar de Formule BRL zo geruisloos mogelijk te laten verlopen, worden zij begeleid door de organisatie. “Als een rijder of team interesse heeft, kunnen we ook de auto runnen zodat je niets hoeft te investeren. Er zullen bovendien ervaren en bekende coureurs worden aangetrokken. Dat is interessant voor jonge talenten, die van hun kennis en ervaring kunnen leren.”

Nelson van der Pol in de Formule BRL

Een Formule BRL-auto is niet zomaar een auto, benadrukt Harry Maessen. “Het is absoluut geen racewagen waar iedereen zomaar in kan rijden. Er zijn rondetijden mogelijk in de buurt van de F3.” Nu al liggen de tijden ver onder die van de Formule Renault 2.0, zo bleek tijdens test. “We gaan nu naar F3-tijden.”

360 pk op 625 kilo
De basis van de auto is een Reynard chassis met een 3,5 liter motor met 320 paardenkrachten, die is gekoppeld aan een sequentiële 6-speed versnellingsbak. In de winter krijgt de motor een upgrade naar 360 PK. Het uitlaatsysteem is zo ontworpen dat op elk circuit kan worden gereden, zonder de geluidsnormen te tarten. De Formule BRL weegt zonder piloot 625 kilo. De aerodynamica wordt nog verder geoptimaliseerd en een nieuw type band gaat meer grip geven. Schokbrekers en versnellingsbak krijgen een verzegeling, aangevuld met datalogging op alle auto’s. Zo kan de legaliteit van elke individuele Formule BRL waterdicht worden gecontroleerd.

Echte formuleauto
“Het is gewoon een heel echte formuleauto”, vertelt Wilco Ibes, betrokken bij de ontwikkeling van de Formule BRL-bolides. “De auto is gebouwd om op superovals te kunnen rijden. Ze zijn echt heel stabiel. Om de stabiliteit zo groot mogelijk te maken, gebruiken we velgen van vijftien inch in plaats van de gebruikelijke veertien inch. Verder zijn de auto’s van veel minder elektronica voorzien, dan in formule auto’s gebruikelijk is. Daardoor wordt zo’n auto veel goedkoper. Het is redelijk simpele techniek en eenvoudig om aan te werken. Al met al is de Formule BRL toegankelijk voor veel rijders en teams.”

 

Babe-box

Xtra

COLUMNS