Autosport Internationiaal Singleseaters • Formule 3 Euroseries

F3-achtergrond Hamilton, Verstappen; terug naar de basis: "Formule 3 opnieuw betaalbaar maken"

Uitgegeven door Dirk Kempen • 27 juni 2017 17:33 • Print artikel

Op Circuit Spa-Francorchamps werden bijzondere Formule 3 races gehouden. Coureurs uit de Britse, Italiaanse, Duitse en Zwitserse streden tegen elkaar op het prestigieuze circuit. Hoewel de laatste nationale kampioenschappen na 2014 zijn gestopt, bestaan ze op amateur niveau nog wel. Maar liefst 30 Formule 3 auto's stonden aan de start in de Ardennen. Racexpress sprak ter plaatse met enkele belangrijke heren uit deze kampioenschappen.

Formule 3
Het FIA Europese Formule 3 kampioenschap is van hoog niveau. Sinds dit jaar zien we ook dat dit invloed heeft op het startveld. Waar er in 2015 nog 30 coureurs in het kampioenschap reden, is dit nu beperkt tot 20 coureurs verdeeld over vijf teams. Er zijn ook gesprekken gaande om Formule 3 samen te voegen met GP3 en er een raceklasse van te maken met een uniform chassis én uniforme motor. Hiermee zal waarschijnlijk een einde komen aan meer dan 65(!) jaar Formule 3.

Op Spa reden Formule auto's van vóór 2017. De Brit Hywel Lloyd won de eerste race op het Belgische circuit. "Op een lokaal niveau is Formule 3 erg gezond," sprak de 31-jarige Welshman tegenover Racexpress.nl. "Er zijn veel auto's beschikbaar en ook veel motoren tegen een redelijke prijs." Dallara is de meest populaire chassisfabrikant in de Formule 3. "Dallara heeft de F308 gebouwd en de F312, deze auto's zijn veel beschikbaar en ook van vergelijkbaar niveau," vervolgde Lloyd. "Met een F308 uit 2008 kun je nog steeds meedoen voor de overwinning." In het Europese kampioenschap wordt gereden met de Dallara F317, deze auto heeft een krachtigere motor en een moderner aerodynamisch pakket.

F3
Concurrent van Lloyd, Chris Dittman, is coureur én teameigenaar bij Chris Dittman Racing. Ambities om zijn Formule 3 team in te zetten in het Europese kampioenschap heeft Dittman (nog) niet. "De grootste uitdaging is natuurlijk het budget," sprak Dittman. "Door het extreem hoge niveau moet je met het meest moderne materiaal rijden wat het erg duur maakt." Collega teambaas Franz Wöss is tevens betrokken bij de organisatie van de Duitse en Zwitserse Formule 3 Cup. Het doel van Wöss is duidelijk, het racen betaalbaar houden.

"Er komen erg veel talenten uit de Formule 3, Lewis Hamilton, Max Verstappen en nu ook Lance Stroll zijn enkele Formule 1-coureurs met een F3-achtergrond," sprak Wöss. "Nadat de officiële nationale kampioenschappen zijn gestopt eind 2014 hebben veel teams en sponsoren zich teruggetrokken uit de Formule 3, dat is erg jammer." Franz Wöss Racing was vooral actief in centraal Europese Formule 3 kampioenschappen. Wöss is een van de initiatiefnemers voor de AFR Bokaal, een gecombineerd Zwitsers/Duits kampioenschap dat sinds 2013 een flinke groei kent. "Met 30 auto's hier in Spa kun je zien dat er nog een markt is voor nationale Formule 3 kampioenschappen," sprak Wöss. "We proberen de kosten voor teams en coureurs laag te houden door tijdens de kleinere evenementen in actie te komen, en je ziet dat het werkt!"

Na Spa rijdt de AFR Bokaal nog op de Lausitzring, Brno en Mugello. Circuit Zandvoort is voor seizoen 2018 niet uitgesloten. "We zijn met mensen in gesprek," sloot Wöss af.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS