Formule 1

Zo vader, zo zoon: Jos Verstappen en lang leve de toekomst met Max Verstappen

Uitgegeven door Wim Boekel • 1 september 2014 07:16

Max Verstappen maakte dit jaar zijn intrede in de autosport, na een succesvolle carrière op de kart. De zoon van Nederlands succesvolste F1-coureur Jos Verstappen kende tot dusver een fantastisch debuutseizoen en staat op dit moment tweede in het Europees Formule 3-kampioenschap. De huzarenstukjes van het Nederlandse talent waren tijdens de weekenden op Spa-Francorchamps en Neurenberg. De jonge coureur won tijdens beide evenementen alle drie de wedstrijden.



Het harde werk van de Van Amersfoort-coureur is ook de Formule 1-teams opgevallen en inmiddels is Max Verstappen toegetreden tot het Red Bull Junior Team en maakt aankomend seizoen zijn debuut in de Formule 1 voor Toro Rosso, waarmee de Nederlander de jongste debuterende coureur ooit wordt. Zijn vader Jos Verstappen debuteerde in 1994 na de Formule 3 met een bliksemcarrière in de hoogste klasse van de autosport. De Nederlander startte dat jaar tijdens de openingsrace in Brazilië voor het team van Benetton, omdat J.J. Lehto bij een testongeval geblesseerd raakte. Tijdens zijn eerste race op het circuit van Saõ Paulo was Jos Verstappen op weg naar een goed resultaat, maar werd door Eddie Irvine van het circuit gedrukt. Het resulteerde in een spectaculaire salto.

Memorabele momenten

Een mooi debuut eindigde daarmee voor de talentvolle coureur plotsklaps. Jos Verstappen gaf altijd alles! RaceXpress.nl dook in de statistieken en keek naar het beste seizoen van Jos Verstappen in de Formule 1. Wij kwamen hierbij uit bij het jaar 2001, waarin de Limburger uitkwam voor Arrows-Asiatech.

Een memorabel moment in dat seizoen was de race in Maleisië. De Nederlander reed vanaf de start vanaf de 18e positie naar de 6e plaats. Dit was met name doordat Ralf Schumacher spinde na een tik van Rubens Barichello. Jos Verstappen wist te profiteren door de keuze van de juiste lijn. Toen het begon te stortregen kwam de safetycar op de baan, omdat de ene na de andere auto van het circuit gleed. De dominante Ferrari’s van Michael Schumacher en Rubens Barrichello waren toen al gespind op de olie van Olivier Panis en waren daardoor ver teruggevallen. David Coulthard leidde op dat moment het veld achter de safetycar, gevolgd door Heinz-Harald Frentzen en Jos Verstappen op de derde positie.

Toen de race weer werd vrijgegeven, pakte de Nederlander de tweede plaats en wist zelfs in te lopen op David Coulthard. In de achtergrond kwamen de Ferrari’s al op intermediates aanstormen en uiteindelijk moest Jos Verstappen het met de mindere Arrows-Asiatech afleggen tegen de betere auto’s. Toch eindigde de Limburger op een mooie zevende plaats, al had hij meer verdiend.



Een andere mooi moment vond dat seizoen plaats tijdens de Hongaarse Grand Prix, het circuit waar de Nederlander zijn eerste podium vierde. Engineer Greg Wheeler vroeg Jos Verstappen in te halen, omdat hij tijd verloor achter de langzamere Giancarlo Fisichella en Pedro de la Rosa. Waarop de Limburger over de boordradio roept: “Wat denk je dat ik aan het doen ben?”



Raceronden en kilometers

In het seizoen 2001 deden in totaal 26 coureurs mee aan wedstrijden van de Formule 1. Michael Schumacher reed dat seizoen in totaal 1.005 raceronden, wat neerkomt op 94,37% van alle te rijden raceronden. De Duitser werd dat jaar ook wereldkampioen. Jos Verstappen reed datzelfde jaar 889 raceronden, wat neerkomt op 83,47%. Naast de Duitser moest ons landgenoot in dit klassement alleen Jean Alesi, Rubens Barichello en David Coulthard voor zich dulden.

De zevenvoudig wereldkampioen reed in totaal 4.776 kilometer, wat neerkomt op 93,39% van alle te rijden kilometers. Ook hier komt de Limburger op de vijfde positie met 4.270 kilometer. Wat neerkomt op 83,50% van alle te rijden kilometers gedurende het seizoen 2001. Ook in dit klassement moet de Nederlanders dezelfde vier coureurs voor zich dulden.

Jos Verstappen hield dat seizoen in deze tabellen grote namen achter zich, zoals bijvoorbeeld Jacques Villeneuve en Mika Hakkinen. Hierbij zijn ook grote namen die in 2014 nog rijden in de Formule 1, zoals Fernando Alonso, Kimi Raikkonen en Jenson Button. Wanneer we kijken naar het aantal gereden raceronden en –kilometers, kan gesteld worden dat Jos Verstappen tot de top van het Formule 1-veld behoorde. Zeker als je in ogenschouw houdt welke toppers de snelle coureur achter zich liet.

Een resultaat wat in 2008 nogmaals bevestigd werd. De Limburger reed dat jaar met Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn de 24 uur van Le Mans en de European Le Mans Series. Het team Van Merksteijn Motorsport won dat jaar niet alleen de legendarische race, maar werd eveneens kampioen in de LMS. In het kampioenschap won het Nederlandse team op een na alle wedstrijden.

Twintig jaar na het debuut van Jos Verstappen in de Formule 1 kan met deze resultaten toch wel gesteld worden dat hij voor Nederlandse begrippen een bijzonder goede prestatie neergezet heeft? De bovengenoemde resultaten kunnen alleen behaald worden door op de baan te blijven en races uit te rijden. Daarmee is de Limburger nog steeds onze beste coureur aller tijden.



De hoogste tijd dat Nederland nu massaal achter Max Verstappen gaat staan en hem ondersteunt in de Formule 1. Met deze jonge Limburger heeft Nederland wereldkampioenschapspotentieel in handen. De jonge coureur kan daarmee zijn vader evenaren of zelfs voorbij streven. Daarvan moeten we dit keer met zijn allen van genieten!

Statistieken

In de onderstaande overzichten zijn van alle coureurs het aantal gereden raceronden en kilometers terug te vinden van het seizoen 2001:

Raceronden per coureur:


1. M.SCHUMACHER 1.005 94.37%
2. J.ALESI 998 93.71%
3. R.BARRICHELLO 928 87.14%
4. D.COULTHARD 926 86.95%
5. J.VERSTAPPEN 889 83.47%
6. J.BUTTON 861 80.85%
7. G.FISICHELLA 810 76.06%
8. R.SCHUMACHER 806 75.68%
9. J.VILLENEUVE 790 74.18%
10. O.PANIS 784 73.62%
11. N.HEIDFELD 764 71.74%
12. K.RAIKKONEN 756 70.99%
13. J.TRULLI 755 70.89%
14. H.FRENTZEN 719 67.51%
15. F.ALONSO 707 66.38%
16. M.HAKKINEN 689 64.69%
17. J.MONTOYA 680 63.85%
18. E.IRVINE 658 61.78%
19. L.BURTI 599 56.24%
20. P.De La ROSA 579 54.37%
21. T.MARQUES 578 54.27%
22. E.BERNOLDI 568 53.33%
23. T.ENGE 166 15.59%
24. G.MAZZACANE 135 12.68%
25. A.YOONG 132 12.39%
26. R.ZONTA 75 7.04%


Kilometers per coureur:

1. M.SCHUMACHER 4.775 93.39%
2. J.ALESI 4.745 92.78%
3. R.BARRICHELLO 4.511 88.21%
4. D.COULTHARD 4.351 85.08%
5. J.VERSTAPPEN 4.270 83.50%
6. J.BUTTON 4.108 80.33%
7. G.FISICHELLA 3.977 77.77%
8. R.SCHUMACHER 3.929 76.83%
9. O.PANIS 3.832 74.93%
10. J.VILLENEUVE 3.792 74.15%
11. J.TRULLI 3.632 71.02%
12. N.HEIDFELD 3.602 70.43%
13. H.FRENTZEN 3.461 67.68%
14. F.ALONSO 3.457 67.60%
15. K.RAIKKONEN 3.455 67.56%
16. M.HAKKINEN 3.392 66.33%
17. J.MONTOYA 3.289 64.31%
18. E.IRVINE 3.022 59.09%
19. L.BURTI 2.827 55.28%
20. E.BERNOLDI 2.819 55.12%
21. T.MARQUES 2.696 52.72%
22. P.De La ROSA 2.666 52.13%
23. T.ENGE 849 16.60%
24. A.YOONG 707 13.82%
25. G.MAZZACANE 665 13.00%
26. R.ZONTA 348 6.80%

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS