Formule 1

Welke motor ligt er in de toekomst in de Red Bull: Honda, Aston Martin of toch Renault?

Uitgegeven door Wim Boekel • 28 oktober 2017 10:32

Sinds Toro Rosso in zee gegaan is met Honda voor 2018, gaan de verhalen de ronde met welke motoren Red Bull, waar Max Verstappen net een week geleden heeft bijgetekend, gaat racen. Renault lijkt te willen stoppen met de levering van motoren aan Red Bull Racing en Mercedes en Ferrari willen geen motoren leveren. Toch reageert teambaas Christian Horner ontwijkend wanneer hij er naar gevraagd wordt.

Formule 1 2017 Scuderia Toro Rosso


“Alles ligt open voor 2018”, zei hij tegen de officiële website van de Formule 1. “Er is niets geregeld. We maken een beslissing in de lente of in het begin van de zomer van volgend jaar.”

Wanneer hem wordt gevraagd of Toro Rosso als testteam wordt gebruikt en McLaren mogelijk meer aandacht van Renault gaat krijgen dan zijn team, trekt de Brit een rookgordijn op. “Nou, Renault heeft ons altijd een eerlijke dienst geleverd”, legde de teambaas uit. “Elk wereldkampioenschap, elke Grand Prix-overwinning is bereikt met een Renault-motor... als een klant. Ze zijn altijd erg eerlijk geweest in het leveren van een gelijke service, dus we hebben het vertrouwen dat dat zo blijft.”

“Het is fantastisch dat Honda in de sport blijft, dat is zeker. Het is een mooie deal voor Toro Rosso om een fabrieksteam te zijn”, voegde Horner daar aan toe. “En natuurlijk vanuit het perspectief van de Red Bull Groep geeft het kans de om de progressie van Honda te volgen, voordat in de lente van volgend jaar een beslissing genomen wordt wat de motor voor de toekomst. McLaren gaat door met haar natuurlijke huwelijksreis met Renault”, zegt hij met een beetje stekende humor.

“Fernando Alonso was hun coureur, maar we moeten ons op onze eigen business richten. Zolang we een eerlijke dienst van Renault krijgen, dat is slechts wat we vragen. En natuurlijk willen ze hun eigen team omhoog brengen, dus vertrouwen we op hun integriteit zoals in de vorige seizoenen. In goede en slechte tijden, ze hebben ons altijd gelijk materiaal geleverd.”

Natuurlijk wordt ook het aanbod van Aston Martin, welke de officiële titelsponsor van het team is, besproken. “Aston Martin geldt als een interessant vooruitzicht”, geeft Horner toe. “En dat hangt echt af van de regels voor 2021, waarover we de filosofie van de FIA en FOM in de week na Brazilië gaan krijgen. Als het een onafhankelijke motorenfabrikant is, die competitief kan zijn toestaat, dan kan een bedrijf als Aston Martin behoorlijk eenvoudig werken met een partij als Cosworth. Vanuit ons perspectief hangt het van de regels af en of een onafhankelijke competitie kan zijn. Ik denk dat het belangrijk voor de Formule 1, voor de commerciële rechtenhouder is, om een competitieve, onafhankelijke, kostenefficiënte motor te hebben.”

In het verleden dreigde Red Bull de Formule 1 te verlaten. Kan deze ook weer plaatsvinden, wanneer er geen grote verandering in de motorenregels gaan komen? Ook hier heeft Horner een antwoord op. “Red Bull Racing is er nu al 13 jaar”, benadrukte de Brit. “En daarvoor waren we betrokken bij het Sauber-team en zelfs daarvoor als sponsor. Dus we kunnen aantonen dat we al meer dan 20 jaar betrokken zijn. De wens is absoluut om daar mee door te gaan. Red Bull is net zo toegewijd als elk ander team in de paddock. Natuurlijk hebben we onze momenten waar de liefde voor de Formule 1 getest wordt. En we hebben Max net tot het einde van 2020 vastgelegd, dus het is een duidelijke indicatie dat we nergens anders heengaan.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS