Formule 1

Wat ligt er in 2019 in de RB15 van Verstappen?: "Honda is hier niet om maar wat aan te kloten, met Renault weet je wat je hebt"

Uitgegeven door Wim Boekel • 9 juni 2018 17:29 • Print artikel

Toro Rosso heeft dit Formule 1-weekend de beschikking over een flinke update voor de Honda F1-motor. Daarmee moet het Formule 1-team uit Faenza verder naar voren gebracht worden op de grid. Ondanks de beloofde verbeteringen houdt Pierre Gasly nog een slag om de arm over de winst, ondanks dat hij vol vertrouwen is in de Japanse fabrikant. Bovendien zal het management van Red Bull Racing met argusogen de verrichtingen volgen inzake hun beslissing rond motoren voor 2019.

Honda F1

“Als de stap groot is, moeten we een stap vooruit maken in de gelederen”, zei Gasly tegen het Engelse Autosport wanneer hem gevraagd wordt hoe groot de stap is die Honda maakt in Canada. “Ik hoop echt dat we gaan verbeteren, maar van wat ik gezien heb in de laatste drie jaar als een reservecoureur bij Red Bull, verwacht je soms iets van de motor, maar dan is de verbetering er niet echt op de baan. Dus wil ik nog niet te opgewonden raken. Dat is waarom ik wat voorzichtig ben. Ik wil het echt in de data zien en daarna hebben we een duidelijk antwoord. Honda lag tot nu toe wat achter in vergelijking met Renault, maar ik hoop dat we ze kunnen pakken en tenminste gelijk met ze staan dit weekend.”

“Wat betreft toewijding is het echt indrukwekkend wat Honda doet. Ze zijn hier niet, laten we zeggen, om wat aan te kloten, omdat ze in de Formule 1 bleven nadat ze lastige jaren met McLaren hadden. Ze willen echt aantonen dat ze het materiaal hebben en de ervaring om de beste motoren in de Formule 1 te maken. Wanneer ze wat willen, geven ze alles wat ze hebben tot ze dat bereiken. Ik heb het eerder gezegd, van mijn jaar in de Super Formula. Bij Honda zijn ze de meest toegewijde mensen waar je ooit mee kunt werken.”

Wat betreft het verhaal rond Red Bull en de keuze tussen de Renault- en Honda-motoren heeft Gasly een duidelijke mening rond de vertraging. “Ik denk dat de reden is waarom ze het besluit zo veel mogelijk vertragen als ze kunnen, omdat ze echt dichter bij elkaar zitten”, zegt de Fransman. “Als je naar een nieuwe fabrikant gaat, betekent dat veel nieuw werk, nieuwe relaties en wat betreft het ontwerp van de auto van volgend jaar verandert er dan veel. Met Renault weet je tenminste wat je hebt. Het is een lastige beslissing.”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS