Formule 1

Toyota is 'ready to go' to Le Mans: 20-25 verschillende pech-scenario's geoefend: "We zijn er klaar voor!"

Uitgegeven door Wim Boekel • 15 april 2018 06:34

Toyota is klaar voor een breed scala aan onverwachte situaties tijdens de 24 Uur van Le Mans. Hiervoor heeft het Japanse merk diverse endurance tests uitgevoerd waarbij scenario’s met mechanisch falen en ongelukken zijn gesimuleerd.

Toyota TS050 Hybrid
De Japanse fabrikant verloor in drie van de vier afgelopen jaren de race door onverwachte omstandigheden. Dit jaar wil het team dat voorkomen en heeft daarom op onverwachte situaties getraind waarmee men met de Toyota TS050 Hybrid tegenaan kan lopen.

Technisch directeur Pascal Vasselon onthulde dat er vele scenario’s zijn geoefend, zoals het wisselen van de batterijen, als een auto die stapvoets op drie wielen terug moet rijden naar de pits, of op volledig elektrisch vermogen.

“Het gaat om het trainen van het team om met een onverwachte situatie om te gaan,” zei de Fransman. “Eigenlijk hebben we kilometers opgeofferd, omdat we niet zoveel kilometers als de jaren hiervoor nodig hebben, om het team te laten omgaan met nep problemen. Het werkte erg goed. Ik ben er zeker van dat onze mensen zich niet verveelden gedurende de simulatiesessies, omdat ze nog harder werken.”

Er zijn 20 tot 25 verschillende scenario’s uitgeprobeerd, die ook tijdens The Prologue op Paul Ricard werden uitgevoerd.“Er is een grote range aan zaken die kunnen gebeuren,” zei Vasselon. “We hebben wat ronden op drie wielen gedaan. Het gaat om het herstel van de auto. We verwijderden eigenlijk één wiel en vroegen het team om de auto terug te brengen. We hebben tenminste voor deze situaties geoefend, het team weet tenminste wat te doen en welke fouten te voorkomen. Daar moesten we ons richten op de prestaties, omdat de eerste conditie was om Le Mans te winnen, beter te presteren dan de concurrenten. Vooral toen Audi er was. Je kon niet alleen op betrouwbaarheid vertrouwen. Toen richtten we ons op het maken van een snelle betrouwbare auto, wat ons lukte. De derde stap was ‘Wat gebeurt er als dingen op een onverwachte manier fout gaan?’ en dat is waar we faalden. In de afgelopen jaren, faalden we niet door een tekort aan prestaties. We faalden niet door een volledig tekort aan betrouwbaarheid, we faalden aan de wijze van omgaan met onverwachte situaties, wat de auto en het team buiten de normale werkomstandigheden plaatste. Nu zijn we veel beter voorbereid op het derde soort item.”

Afgelopen weekend legden de twee LMP1-auto’s op Paul Ricard de ronden zonder problemen af. Waarbij één auto een simulatie van dertig uur uitvoerde. Volgens Vasselon werden er simulaties uitgevoerd van de pech met het veranderen van de batterij, koeler, stoelen en stuurwiel.

“Verschillende keren kwam onze auto terug uit een langzame stint,” vertelde de Fransman. “We testten herstelmodi uit. We hebben een reeks aan manieren om de auto te herstellen wanneer dingen falen. Als de motor faalt, hebben we een modus om de auto terug te brengen. Als de voormotor faalt, hebben we een modus om de auto terug te brengen. Als de koppeling faalt, zoals vorig jaar, hebben we een modus. We trainden dat ’s nachts, omdat er slechts dertien auto's bij rondreden. En het werd goed geëngineerd, vooral door racedirector Eduardo Freitas, die opmerkte dat auto #7 langzaam was. Dus we konden de modi oefenen. Het doel in Le Mans is ongeacht wat er gebeurt, dat we in staat moeten zijn om de auto terug naar de pits te brengen om te herstellen en herstarten. Dat was één van de belangrijke testen die we hadden.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS