Formule 1

Toro Rosso gebruikt LMP1-kennis van Brendon Hartley: "Ideeën over benutten elektrische energie"

Uitgegeven door Johann Petermann • 23 april 2018 08:08

De ervaringen die Brendon Hartley heeft opgedaan in de World Endurance Championship met Porsche geeft Toro Rosso ‘unieke inzichten’ volgens technisch directeur James Key. Tussen 2014 en 2017 reed Hartley in de Porsche 919 LMP1 en won in die periode twee keer het wereldkampioenschap en heeft zodoende veel ervaring met het maximaal benutten van de auto. Hoewel de technologie dus wel verschilt met die in de Formule 1 heeft de Nieuw-Zeelander toch ideeën kunnen bijdragen over het benutten van de elektrische energie en het besparen van de brandstof en banden.

Brendon Hartley

“Het mooie van Brendon is dat hij een hele andere kijk op de zaak heeft,” vertelt Key aan Autosport. “De manier waarop hij brandstof bespaart, banden spaart en energie gebruikt is hele nieuwe input voor ons dus het zijn waardevolle inzichten die we niet zouden hebben met een standaard single-seater coureur. Hartley zelf denkt dat hij in bijzonder bij het brandstofverbruik kan helpen. “Ik denk dat het een voordeel is dat ik gewend ben geraakt aan heel efficiënt te rijden omdat we bij het WEC zo weinig brandstof hadden. Dus als we bij een circuit komen waar we veel brandstof verbruiken denk ik dat, dat voordeel kan opleveren. Maar Hartley gelooft ook dat de bestuurder minder invloed heeft in de Formule 1 als in LMP1. “We hebben geen vierwielaandrijving. In de LMP1 werden de voorwielen elektrisch aangedreven en de achterwielen via de motor. Je moest die dus naadloos met elkaar kunnen laten werken. Dat vergt best veel van de coureur.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS