Formule 1

Teambaas Toto Wolff voelt nattigheid nu rivalen Mercedes overstijgen: "Als Max tot het einde zou hebben gepusht..."

Uitgegeven door Bas Kaligis • 3 oktober 2017 15:47

SEPANG - Mercedes-teambaas Toto Wolff had zondag weinig reden om te juichen, ondanks het feit dat Lewis Hamilton tweede werd achter Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Maleisië. Zelfs met Ferrari-rijder Sebastian Vettel die vanuit de pitstraat moest starten en diens teamgenoot Kimi Räikkönen die niet eens van start ging, eindigde Valtteri Bottas niet hoger dan de vijfde plaats in Sepang. En Wolff redeneerde dat Mercedes' resultaten een goede afspiegeling vormden van de krachtsverhoudingen in Maleisië.



"Ik ben gewoon heel erg down, moet ik zeggen", zei hij tegen Sky Sports F1 na de race. "Je kunt niet zomaar zeggen dat we meer punten hebben gescoord dan Ferrari. Als je naar het echte tempo kijkt, zou het P5 zijn geweest. Dat is zorgwekkend."

"We hebben dit weekend zoveel tempo verloren. We hadden een halve minuut achterstand op Ferrari. Als Max (Verstappen, red.) tot het einde zou hebben gepusht, hadden we een waarschijnlijk ook een halve minuut achterstand op Max gehad."

De grootste zorg voor Wolff is dat het team blijkbaar geen duidelijk idee heeft wat het moet doen met het dalende tempo ten opzichte van zijn rivalen. "Als we het zouden weten, zou het veel gemakkelijker zijn", verzuchtte hij. "Hoe kan een auto die zo snel is op veel circuits zoveel verliezen met een band die oververhit raakt?"

"Er zijn verschillen van circuit tot circuit voor wat betreft de temperatuur", speculeerde hij. "Uiteraard zijn daarbij de afstelling en het algemene patroon van de betreffende auto van invloed."

De suggestie dat het misschien te maken zou kunnen hebben met de hoek van de onderzijde van de auto ten opzichte van het asfalt werd al snel van tafel geveegd. De Mercedes staat bekend om het feit dat het een 'platte' auto gebruikt in vergelijking met het steile ontwerp van zijn rivalen. "Dat is lange tijd het geval geweest, hun filosofie om een auto met een steile hoek te hebben", antwoordde hij, en voegde daaraan toe: "We hadden dat niet en hebben vorig jaar negentien races gewonnen en er dit jaar al negen gewonnen."

"We verlaten Maleisië met veel vraagtekens", gaf hij toe. "We moeten er de komende dagen en weken antwoorden op vinden om ervoor te zorgen dat we blijven vooruitgaan, en vooraan kunnen racen in het laatste kwart van dit kampioenschap. Op dit moment gaat het er alleen maar om de kalmte te bewaren, het hoofd koel te houden en de gegevens te analyseren."

Het team heeft niet veel tijd om te analyseren voor de race in Japan van volgende week. "Laten we eens kijken wat er in Suzuka gebeurt. We hebben nog een paar dagen de tijd om de problemen te proberen te begrijpen. Suzuka is totaal anders, een totaal ander klimaat. Tegen die tijd zullen we meer weten."

"Er waren enkele vraagtekens over Maleisië - we hadden sneller moeten zijn dan we waren - maar Suzuka zou veel beter moeten zijn voor ons. Het zal voor ons prioriteit zijn om volgend weekend twee auto's met even competitieve auto's op de baan te brengen. Om het simpel te zeggen: er staat ons nog veel meer werk te wachten als we in Abu Dhabi kampioen willen zijn."

"Het gaat er nu om de punten met elkaar te verbinden", zei hij, en hij voegde eraan toe dat hij te zijner tijd hoopt weer van de positieve kanten van de race te kunnen genieten. "Als ik het tempo eenmaal heb verteerd, zal ik over 24 uur gaan nadenken over de zes punten waarmee we de voorsprong hebben vergroot [op Sebastian Vettel]."

"We hebben in beide kampioenschappen een flink aantal punten behaald en hebben onze voorsprong weten uit te breiden. Na een weekend waarin een behoorlijke snelheid ontbrak, hadden we ons zo'n goed resultaat niet kunnen voorstellen. Maar we kunnen ons niet laten afleiden door het feit dat we dit weekend weer geluk hebben gehad."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS