Steeds meer twijfel bij Formule 1-coureurs over halo: "Ik kan amper de tien-seconden-procedure halen"
Uitgegeven door Wim Boekel • 22 november 2016 17:50
Het halo-systeem werd begin dit jaar positief ontvangen als een veiligheidsmaatregel om het hoofd van de Formule 1-coureurs te beschermen. De invoer van het systeem in 2018 wordt echter steeds onzekerder, zo claimt het Duitse Auto Motor und Sport. Veel coureurs zijn namelijk niet meer overtuigd van het nut van het systeem. Zeker als het gaat om crashes zoals die met Fernando Alonso (VIDEO).
Romain Grosjean was één van de laatste coureurs die de halo testte. “Het maakte me bijna ziek. Ik voelde zoiets als claustrofobie", aldus de Fransman. Toekomstig Renault-coureur Nico Hülkenberg: “Het beperkt het zicht, vooral wanneer bochten snel op elkaar volgen zoals in Singapore.”
“Ik denk dat de FIA een goede reden heeft de introductie van het systeem te vertragen”, voegde de Duitser daaraan toe. Ook zijn toekomstig teamgenoot Jolyon Palmer ziet het systeem niet zitten. “Ik denk dat we moeten wachten tot we over de kop gaan”, reageert de Brit. Hülkenberg sluit zich daarbij aan: “Ik kan amper de tiensecondenprocedure halen.” Daarbij doelt de coureur uit Emmerich am Rhein op de regel dat een gecrashte coureur binnen tien seconden uit de auto moet kunnen komen én het stuurwiel kan terugplaatsen.
“Het was moeilijk voor mij om eruit te komen”, zegt Marcus Ericsson. Palmer twijfelt dan ook of het halo-systeem moet worden ingevoerd voor de veiligheid. “Met de grote uitloopzones is de Formule 1 lang niet zo onveilig meer als ze was.”




