Formule 1

SPECIAL: Brawn en Fry spekkopers bij verkoop team aan Mercedes

Uitgegeven door Bas Kaligis • 18 november 2009 17:03

Afgelopen maandag werd duidelijk dat Mercedes het kampioensteam Brawn GP overneemt om er een eigen fabrieksrenstal van te maken. De Duitse autofabrikant wordt hierbij gesteund door de investeringsmaatschappij Aabar uit Abu Dhabi. Beide partijen krijgen door de aankoop van het F1 team respectievelijk 45,1 procent en 30 procent van de aandelen in handen. Voormalig teameigenaren Ross Brawn en Nick Fry strijken hiermee een totaalbedrag van ongeveer $ 500.000,- op en behouden de overige 24,9 procent van de aandelen. Ook blijven beide heren aan als teambaas om het nieuwe Mercedes GP leiding te geven.


Hoe anders hing de vlag er een klein jaar geleden voor. Brawn en Fry waren toen nog in loondienst van het team van Honda en vreesden voor hun betrekking toen het Japanse team in december 2008 aankondigde zijn deelname aan het wereldkampioenschap Formule 1 stop te zetten en het team te verkopen. Een onzekere periode volgde en gesprekken met diverse potentiële overnamekandidaten draaiden keer op keer op niets uit.


Uiteindelijk werd besloten om voor een zogeheten management buy-out te kiezen, waarbij Brawn en Fry de inboedel van het raceteam van Honda overnamen voor het symbolische bedrag van $ 1,-. Dit leek een deal waar zowel Honda als Brawn en Fry zeer tevreden mee konden zijn: de eerstgenoemde partij was vooral blij van de hoge onderhoudskosten van het team af te zijn, terwijl de laatstgenoemden voor een goede prijs een compleet team in handen kregen. De renstal werd omgedoopt in Brawn GP.


Al tijdens de tests die in de week na de bekendmaking van deze oplossing werden gehouden, werd duidelijk dat Honda misschien geen verstandige zet had gedaan: coureurs Jenson Button en Rubens Barrichello zetten test na test imposante tijden op de klokken.


Tijdens de eerste race van het seizoen vaagden Button en Barrichello de concurrentie zonder enige moeite weg en werd meteen een één-twee in de wacht gesleept. Nog nooit eerder had een nieuw team zo’n goed debuut in de hoogste klasse van de autosport gekend. De rest van het verhaal is bekend: hoewel de Brawns vanaf de tweede helft van het seizoen minder dominant waren, werd zowel de coureurs- als de constructeurstitel in de wacht gesleept.


De bazen van Honda trokken zich ongetwijfeld de haren uit het hoofd, alhoewel door de Japanse autobouwer geen gelegenheid onverlet werd gelaten om te benadrukken dat zij absoluut geen spijt had van de verkoop van het raceteam. Zonder twijfel zal een mededeling van een dergelijke strekking één dezer dagen ook in omloop worden gebracht, maar deze keer zal de geloofwaardigheid daarvan nog geringer zijn dan bij voorgaande berichten van de Japanners over dit onderwerp: nu bekend is dat Mercedes en Aabar meer dan driekwart van de aandelen van Brawn en Fry overnemen en dat laatstgenoemden daarmee het vijfhonderdvoudige van de aankoopbedrag verdienen, zal men zich in Tokyo vast flink achter de oren krabben. Duidelijk is dat Honda achteraf gezien beter nog een jaar met het team had kunnen doorgaan. Brawn en Fry verdienen daarentegen niets dan lof voor hun zakelijk inzicht en ondernemerschap: doordat zij de risico’s wilden nemen die in Japan te groot werden gevonden, strijken beide teambazen nu een flinke som geld op.


Toch moet opgemerkt worden dat met name Ross Brawn exact moet hebben geweten waar hij mee bezig was. Al sinds zijn aantreden als teambaas van Honda in december 2007 werkte hij in het diepste geheim aan de ontwikkeling van de auto van 2009. Hij kende daardoor halverwege 2008 al elk detail van de nieuwe reglementen voor 2009 uit zijn hoofd en wist precies op welke aerodynamische gebieden winst te boeken was. Niet voor niets was Brawn GP één van de weinige teams dat vanaf het begin van het seizoen de beschikking had over de befaamde dubbele diffusor. Ook qua sponsoring hadden Brawn en Fry al enkele potjes op het vuur staan, waardoor slechts enkele weken na de overname van het team de naam van het bedrijf Virgin al prominent op de auto van de aanstaande wereldkampioenen stond. Ook het feit dat regelmatige sponsordeals met andere bedrijven werden aangekondigd, duidt erop dat de nieuwe teambazen op financieel gebied de meeste risico's zorgvuldig hadden afgedekt.


De lucratieve verkoop aan Mercedes is hierdoor meer dan alleen een financiële meevaller en vooral het resultaat van hard werken en goed nadenken van Brawn en Fry. Doordat zij het aandurfden om hun nek uit te steken voor henzelf en voor alle werknemers op de fabriek, is de toekomst van het team voorlopig gewaarborgd. Mercedes heeft grootse plannen en wil het team uit Brackley omtoveren tot een compleet Duitse equipe. Recentelijk kwamen daardoor al berichten in de media dat Michael Schumacher zou overwegen een gooi naar een achtste wereldtitel te doen met het team. Dit betreft echter louter speculaties. Voor het moment is namelijk alleen duidelijk dat Ross Brawn en Nick Fry de absolute spekkopers zijn in dit verhaal. / Door Ewout Rutgers.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS