Formule 1

Simpson Motorsport en ROFGO Racing behalen PROTO- en GT-overwinningen tijdens eerste Hankook 12H SILVERSTONE

Uitgegeven door Peter Vader • 10 maart 2018 20:38

SILVERSTONE – De Simpson Motorsport-Ginetta G57 (#4, Steve Tandy / Bob Berridge / Mike Simpson / Charlie Robertson) heeft met een sterk optreden de PROTO-divisie bij de eerste edtie van de Hankook 12H SILVERSTONE gewonnen, terwijl de ROFGO Racing Mercedes-AMG GT3 (#31, Roald Goethe / Stuart Hall / Daniel Brown) de winst in de GT-divisie behaalde. Simpson Motorsport kende een tumultueus begin van het weekeinde toen het eigenlijke chassis tijdens de vrije training op donderdag zodanig zwaar beschadigd raakte, dat het niet ter plekke kon worden gerepareerd. In een gloednieuwe auto, die gedurende de nacht vanuit het hoofdkwartier van Ginetta Cars in West Yorkshire getransporteerd werd, trotseerde het team stand de wisselende weersomstandigheden en won zowel de P2-klasse als de PROTO-divisie. De Ginetta G57 legde in totaal 278 ronden op het 5,891 kilometer lange Arena-circuit van Silverstone af. Bob Berridge reed de auto als winnaar over de eindstreep.

null
De #4 Simpson Motorsport-Ginetta G57 van Tandy-Berridge-Simpson-Robertson

De GT- en A6-Pro-overwinning voor ROFGO Racing betekenden voor het team de eerste klassezege in de 24H SERIES powered by Hankook na een overtuigend optreden in de regen. Ondanks een kapotte diffusor als gevolg van een aanrijding met PROsport Performance in de beginfase van de race passeerde de ROFGO Racing-Mercedes-AMG GT3 na iets meer dan drie kwart van de wedstrijd de Forch Racing-Porsche 991 GT3 R (#29, Zeljko Drmic / Patrick Eisemann / Robert Lukas). Het Britse team droeg de klassezege op aan de betreurde Henry Hope-Frost, de zeer gerespecteerde Britse autosportverslaggever die op donderdag om het leven kwam bij een verkeersongeval.

null
De #29 PRO Forch Racing-Porsche 991 GT 3 R van Drmic-Eisemann-Lukas

De laatste podiumplaats in de klasse A6-Pro was voor de GRT Grasser Racing Team-Lamborgini Huracán GT3 (#963, Rolf Ineichen / Mark Ineichen /Franck Perera / Phil Keen). Het team gokte door tijdens een regenbui in de beginfase van de race op slicks op de baan te blijven en hield daarmee zijn kansen intact. Met iets meer achterstand eindigde de Bohemia Energy racing with Scuderia Praha-Ferrari 488 GT3 (#11, Jiri Pisarik / Josef Kral / MatteoMalucelli) op de vierde plaats. In de eerste vijf uur van de race reed de Ferrari 37 ronden lang aan de leiding, maar het Tsjechische team overschreed op zaterdagochtend de maximaal toegestane turbodruk en kreeg daardoor twee ronden afgetrokken als straf.

null
De #963 GRT Grasser Racing Team-Lamborghini Huracán GT3 van Ineichen-Ineichen-Perera-Keen

De overwinning in de klasse A6-Am ging naar de Car Collection Motorsport-Audi R8 LMS (#34, Johannes Dr. Kirchhoff / Elmar Grimm / Ingo Vogler). Voor het Duitse team was dit een welkome troost nadat de zusterauto met het startnummer 33 (Ali Çapan / Dimitri Parhofer / Isaac Tutumlu Lopez / Jason Baker) vanwege een stuurprobleem en een defecte koppeling voortijdig was uitgevallen. Op korte afstand van de winnaars eindigde de Attempto Racing Lamborghini Huracán GT3 (#66, Steijn Schothorst / Jürgen Krebs / Adrian Amstutz) op de tweede plaats. Het regerend kampioensteam in de 991-klasse, PROsport Performance, eindigde ditmaal met een Mercedes-AMG GT3 (#85, Charles Putman / Charles Espenlaub / Joe Foster) als derde in de klasse A6-Am.Verderop in de PROTO-divisie doorstond de Krafft Racing-Norma M20 FC (#97, Régis Tref / Norbert Sauvain / Karl Pedraza) een zware crash op de baan en meerdere spins en behaalde niet alleen de klassezege in CN1, maar ook de tweede plaats in de PROTO-klasse.

null
Vol startveld onder regenachtige omstandigheden

Het IDEC SPORT RACING-team (#75, David Abramczyk / Stephane Adler / Michael Blanchemain / Romain Vozniak) behaalde de overwinning in de 991-klasse, op korte afstand gevolgd door de beide auto’s van Porsche Lorient met de nummer 65 (Jean-François Demorge / Alain Demorge / Gilles Blasco / Frederic Ancel) voor de nummer 64 (Philippe Polette / Frederic Lelievre / Mathieu Pontais / Pascal Gibon). De Speed Lover-Porsche 991-I (#78, Phillippe Denes / Dominique Bastien) won uiteindelijk de SPX-klasse na een sensationeel optreden tegen seriedebutanten Fox Motorsport (#47, Jamie Stanley / Glenn Sherwood / Ben Clucas). Na vijf uur bedroeg het verschil tussen de twee teams slechts 90 seconden, maar naarmate er meer regen viel en de temperatuur verder daalde, zakte ook het tempo van de Audi R8 LMS GT. De regerende Champions of the Continents, Herberth Motorsport (#911, Daniel Allemann / Ralf Bohn / Robert Renauer / Alfred Renauer), leken halverwege de race goede kansen te hebben op de zege, maar een excursie in de grindbak en een gebroken riem van de waterpomp zorgde voor een half uur tijdverlies. De Ram Racing-Mercedes-AMG GT3 (#5, Remon Leonard Vos / Tom Onslow-Cole) was zelfs helemaal niet gestart: een motordefect maakte voor het Britse team een voortijdig einde aan het evenement.

null
De #31 Mercedes-A MG GT3 van Rofgo Racing met Goethe-Hall-Brown

Het Europees Kampioenschap van zowel de GT’s als de PROTO-teams wordt voortgezet tijdens de volgende race in Navarra van 20-22 april. De TCE-competitie gaat nu nog verder met het vervolg van de Hankook 24H SILVERSTONE gedurende de nacht. De finish staat voor zondagochtend om 10.30 uur lokale tijd op het programma. Live-timing en live-streaming van de race in HD-kwaliteit met commentaar van Radiolemans.com is beschikbaarop de website van de serie. De stream wordt ook geupload op het YouTubekanaal van de serie. Regelmatige updates zijn er op Twitter (@24HSeries), Facebook (24H Series) en Instagram (24H Series). Nadere informatie is te vinden via www.24hseries.com.

Resultaten Hankook 24H SILVERSTONE 2018 24H GT Series and 24H PROTO Series - Race Part 2:


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS