Formule 1

Robert Doornbos roemt Red Bull: "Een enorme gok, maar het heeft zich waanzinnig uitbetaald"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 17 april 2018 06:46 • Print artikel

Robert Doornbos heeft genoten van de Grand Prix van China. In zijn column voor Ziggo Sport gaat de ex-F1-coureur nader in de op verreden race, die gewonnen werd door Daniel Ricciardo. "Natuurlijk zijn we nog maar drie races onderweg, maar dit was by far de beste race van het seizoen! De tactische meesterzet van Red Bull heeft de race volledig op zijn kop gezet en een fantastische Ricciardo deed vervolgens wat Max eigenlijk had moeten doen. Maar dat hoef je Max Verstappen niet te vertellen. Niets is erger dan zelf een fout maken en je teamgenoot weergaloos zien winnen."

Formula One Red Bull


"Ik dacht ook even 'wow!' bij die dubbele stop van Red Bull. Die was echt heel gedurfd. De safety car komt erin en gelijk trekken ze Max en Daniel naar binnen. Een enorme gok, maar het heeft zich waanzinnig uitbetaald. Ricciardo was al uit bocht 14 gekomen, de laatste hairpin voor de pits, toen hij zijn engineer de call hoorde maken. Verstappen reed daar nog voor, dus kun je nagaan hoe weinig tijd ze hadden."

"Ze hadden grofweg 300 meter om te beslissen. Die safety car had geen 5 seconden later moeten komen en ze dachten in ieder geval sneller dan Mercedes en Ferrari. Je ziet daarmee dat die winnaarsmentaliteit in het DNA van Red Bull zit opgesloten en dat ze niet voor niets vier wereldtitels hebben gewonnen."

"Als zij met twee auto’s op een respectievelijk derde en vijfde plaats rondrijden, zijn ze niet tevreden. Daarmee is het ook meteen weer duidelijk wat die mensen op de pitmuur doen. Die zitten daar niet om de race te kijken. Natuurlijk zijn van tevoren dingen besproken, maar dit is echt knap inspelen op de situatie op de baan. Ook weleens lekker om te zien dat alle wielen erop blijven zitten bij zo’n stop trouwens;)"

"Na die switch naar de gele softs dacht ik even dat er niet genoeg in die banden zat. In het begin na de herstart was het ook nog even moeilijk, maar toen begon Ricciardo met jagen op Raikkonen, kwamen de banden tot leven en zag ik dat het goed kwam."

"Het had een 1-2 kunnen zijn voor het team. Maar geloof me, Max weet als geen ander dat hij het hier zelf heeft laten liggen en voelt zich superslecht. Zelf fouten maken en je teammaat fenomenaal zien winnen. Er is niets ergers. Heel pijnlijk. Hij zit nu in de hoek waar de klappen vallen. Zeker na de race van vorige week, maar ik vind dat je dat niet kunt vergelijken met wat er gisteren gebeurde."

"In Bahrein was het een hele andere situatie met die lekke band en die uitvalbeurt. Toen vond ik het echt een race-incident met Hamilton. Dat is wat je van tevoren kunt plannen. Hoe je weg gaat komen bij de start en hoe je dan plekken denkt te winnen. Daar was over nagedacht en dat liep toen net niet goed af. In China ging het bij de moves op Lewis en Vettel veel meer op instinct en dat liet Max in de steek. In het eerste geval kon Lewis hem makkelijk beetje naar buiten laten lopen en moest Max eieren voor zijn geld kiezen en door het gras. Bij Vettel had hij opnieuw last van de gretigheid om te snel naar voren te willen gaan. Natuurlijk gaat het in een split second en ziet hij een gaatje, maar met nog 15 ronden te gaan, had hij makkelijk nog op betere kansen kunnen wachten. Het was Max zijn fout. Met wind mee blokkeert hij zijn banden en gaat hij de sidepod in. Hij is er ook terecht voor gestraft. Klaar."

"Tegelijkertijd gaat ook echt om hele fijne marges. In de eerste rondes deed Max echt hele goede dingen toen hij Raikkonen en Hamilton buitenom voorbij ging en ook Ricciardo heeft in zijn weergaloze opmars geflirt met een touché. Bottas heeft toegegeven dat hij Ricciardo liet leven op het moment dat hij voorbij kwam. Het luistert echt heel nauw."

"Maar goed. Max kan er alleen maar van leren. Ze hebben hem bij Red Bull gekozen om wie hij is en om wat hij kan, maar Helmut Marko en zijn vader zullen hem heel duidelijk maken dat er ook bepaalde prestaties en verplichtingen worden verwacht als je bij een topteam rijdt. Natuurlijk steunt het team hem, maar hij moet hier wel uit komen en daar heb ik ook alle vertrouwen in."

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS