Formule 1

Renault heeft de bekende kopzorgen inzake gebruik drie motoren: krijgen Max Verstappen en co nu wel een betrouwbare krachtbron?

Uitgegeven door Wim Boekel • 8 februari 2018 11:05

Komend jaar mogen de teams nog maar drie motoren gebruiken, waar dat in het seizoen 2017 nog vijf motoren waren. Voor Renault waren er, en daar weet Max Verstappen alles van, de nodige betrouwbaarheidsproblemen en gridstraffen. Volgens Renault-manager geeft het het bedrijf uit Viry dan ook de nodige kopzorgen.

Formule 1 2017 Renault

"Het geeft hoofdpijn, maar het is bekende hoofdpijn", aldus Abiteboul tegen Sky Sports. "We weten dat het er aan kwam, dus hebben we onze plannen en strategie daarop aangepast. Op dit moment is er niets dat een indicatie geeft dat we ons niet aan dit plan kunnen houden. Met dat in gedachten geloof ik niet dat dit het juiste voor de Formule 1 is en er zit nog een andere discussie met de FIA, FOM en andere teams aan te komen. Dus denk ik dat het voor niemand logisch is."

In 2017 werden er maar liefst 700 gridpenalties uitgedeeld vanwege de motoren, waarvan het merendeel voor Honda en Renault waren. Om rare situaties als afgelopen jaar te voorkomen, is het aantal gridstraffen tot maximaal 15 plekken teruggebracht. Bij meer dan 15 plekken wordt een coureur direct naar achteren gezet.

Wat betreft de introductie van de Halo, zit Renault op dit moment in de fase dat ze aan het beoordelen hoe deze het beste in het chassis verwerkt kan worden. "We vinden het zwaar en niet esthetisch niet erg mooi, maar we hebben daarover gesproken", zegt de manager. "De beslissing is genomen, het is noodzakelijk vanuit veiligheidsperspectief en het ding moet evalueren. Ik denk dat er meer pogingen komen om het op een verfijnde manier te doen, maar voor nu proberen we het op de best mogelijke manier te integreren."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS