Red Bull Racing richt zich met Max Verstappen volgende week op racesimulaties
Uitgegeven door Wim Boekel • 5 maart 2017 08:27
Max Verstappen kwam de afgelopen week op twee dagen in actie met de nieuwe Red Bull RB13. Nadat Daniel Ricciardo aftrapte op de eerste testdag, maakte Verstappen op de tweede testdag van de wintertest in Barcelona voor het eerst meters met de op de nieuwe regelgeving gebaseerde F1-bolide van Red Bull. Op de derde dag was het weer de beurt aan Ricciardo, terwijl Verstappen op de vierde dag het gaspedaal opnieuw kon indrukken. In de ochtend was de baan kunstmatig nat gemaakt met grote tankwagens, die zo'n 200.000 liter water loosden op het asfalt van Circuit de Barcelona-Catalunya. Max, die gedurende de winter de nodige kilo’s aan spieren kweekte, stuurde al gelijk zijn bolide naar de snelste rondetijden op de natte piste. Ook in de middag was Verstappen productief ondanks dat het eerste uur overgeslagen werd. Dat stemde Red Bull tevreden.
“Ik denk niet dat iemand de omstandigheden perfect zou noemen, omdat sommige delen van de baan droog waren en andere nat, maar het was toch zeer interessant", blikte Red Bull Racing hoofd race-engineer Guillaume Roquelin terug op de testen in Barcelona. "We leerden de hele tijd nieuwe dingen over de banden en hoe ze reageren op de auto: het opwarmen, de slijtage enzovoorts. We hebben dankzij dit proces het nodige geleerd.”
“Net als de rest hebben we ’s ochtends het meeste gereden en toen we later op slicks verder konden gaan, was dat erg nuttig. We kozen ervoor om in het begin van de middag niet te gaan rijden. De baan was toen weer vochtig en we zagen er het nut niet van in. Bovendien hadden we het vermoeden dat er bij de uitlaat eenzelfde probleem als woensdag aan het licht gekomen was, al bleek dat niet het geval.”
“Al met al was het een goede test. We hadden wat probleempjes, die ons wat tijd gekost hebben. Maar de basis van de auto is goed: hij is stabiel, de balans is in orde en het gevoel erbij is goed. Dit is een mooie basis voor volgende week, waarin we racesimulaties willen afwerken en aan de slag gaan met de optimale afstelling. Maar eerst gaan we weer even terug naar de fabriek voor een intensief weekendje huiswerk.”
Max Verstappen liet deze week al weten dat de nieuwe RB13 een flinke sprong voorwaarts was: “Het snelheidsverschil in vergelijking met de auto’s van vorig jaar is een stap voorwaarts. Het is zeker meer genieten door de snelle bochten. Je hebt ook meer tractie door de langzame bochten en het was lastig om een goed compromis te vinden in vergelijking met vorig jaar. Maar met zulke brede banden en zulke groter auto’s is het nu veel beter. Natuurlijk vraagt het meer van de rijder, maar dat is waar we gedurende de winter voor getraind hebben, dus moet je er klaar voor zijn.”




