Formule 1

Reactie Max Verstappen na topresultaat: "Ik vertelde mijn engineer wat Lewis aan het doen was"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 2 september 2017 18:16

MONZA - Met een ultieme laatste ronde perste Max Verstappen alles uit zijn RB13 tijdens de regenachtige kwalificatie voor de Grand Prix van Italië. De negentienjarige coureur van Red Bull Racing leek zelfs even de poleposition te pakken, maar Lewis Hamilton was hem uiteindelijk nog ruimschoots te snel af.

Max Verstappen kwalificatie F1 Monza

“Het was best een goede kwalificatie, alles werkte prima", zei Verstappen tegenover Verstappen.nl. "Tijdens Q3 was ik niet zo blij met de auto als in Q1 en Q2: ik gleed meer en kon vooral in de laatste sector geen grip vinden. Mijn laatste ronde was goed. Ik hoorde via de boordradio dat ik op polepositie stond en mijn engineer vertelde mij m’n sectortijden. Maar ik zei hem daarmee te stoppen en te vertellen wat Lewis aan het doen was. Hij was degene om te verslaan.”

Dat lukte de Nederlander uiteindelijk net niet. “Om op een seconde achterstand te staan, met het pakket dat we hebben, is een erg goed resultaat. Het was leuk om in de regen te rijden. Ik ben ook blij dat we de kwalificatie vandaag hebben gereden en niet morgen op een droge baan, want anders had ik mij niet als tweede weten te kwalificeren.”

De wisselende regenval tijdens de kwalificatie bleek listig voor wat betreft de bandenkeuze. Verstappen: “Het hele jaar is het ten opzichte van eerdere jaren erg lastig om de intermediates aan het werk te krijgen. Vorig jaar voelden die banden comfortabel, ze waren tamelijk zacht. Nu voelen ze hard en blokkeren ze snel. We krijgen niet genoeg warmte in de intermediates, omdat je overal glijdt. Dat maakt het erg lastig.”

Max Verstappen Red Bull Racing Grand Prix Italië

“Voor mijn gevoel was het droog genoeg voor intermediates, maar toch waren de full wets sneller, omdat die iets zachter zijn. Die zijn beter op temperatuur te krijgen en werken beter onder het remmen. In Q1 en Q2 was het erg lastig op de intermediates, maar gedurende Q2 ging het iets beter, omdat het droger werd. Toen het in Q3 weer flink begon te regenen, gingen we meteen terug naar de full wets, wat zeker de juiste keuze was.”

“We zien morgen wel wat het wordt. We hebben geen geweldige startpositie, maar qua racesnelheid kunnen we ons zeker opwerken tot in de punten. Het is alleen jammer voor mij dat Williams en Force India zo ver naar voren staan, daardoor zullen ze in de eerste ronden veel tijd winnen. Maar we gaan ons best doen!”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS