Formule 1

Porsche wel heel vaag over ontwikkeling van nieuwe 6-cilinder (Formule 1)-motor?: "Geen toezegging"

Uitgegeven door Wim Boekel • 22 november 2017 20:35 • Print artikel

Porsche werkt nog steeds door aan een opvolger van de LMP1-motor. Ondanks dat men uit het prototype kampioenschap van het FIA World Endurance Championship is gestapt. Daarmee wakkeren de geruchten aan dat het Duitse sportwagenfabrikant in de Formule 1 wil stappen.

Max Verstappen Formula 1

Het merk, dat zich vanaf 2019/20 gaat richten op de Formule E, toonde recent interesse in de gesprekken over de nieuwe motorenregels. Dit reglement moet vanaf 2021 ingevoerd worden. LMP1-teambaas Andreas Seidl was de laatste tijd bij de gesprekken, die hierover gevoerd worden steeds aanwezig. De Duitse autofabrikant was al vier maanden op weg met de ontwikkeling van de nieuwe motor, toen werd aangekondigd dat men uit het FIA WEC ging stappen. Er zijn echter nog steeds dertig mensen werkzaam aan de nieuwe krachtbron in Weissach.

“Het was duidelijk voor ons, dat als we doorgingen in de LMP1, we een nieuwe motor moesten gaan maken en we had gezien dat onze vier-cilinder motor haar limiet aan het bereiken was,” vertelde Porsche LMP1-directeur Frits Einzinger tegen het Engelse Autosport. “We zijn in april gestart met een zes-cilinder motor en natuurlijk willen we die afmaken. We gaan het doen, als eerste een enkele cilinder motor, omdat we niet de opdracht hebben om een complete motor te ontwikkelen.”

Wanneer de Duitser wordt gevraagd of het kan leiden tot een stap naar de Formule 1, voegt hij daar aan toe: “We hebben zo’n mandaat niet, ik kan je daar nu niets meer over zeggen.”

Porsche CEO Oliver Blume benadrukt dat het motorenproject slechts gericht is op de R&D, voor de toekomstige straatauto’s van haar bedrijf. De fabrikant heeft inmiddels al 40 procent van de warmte efficiency met de LMP1-motor bereikt en het gerucht gaat dat dit 50 procent moet gaan worden. Dit haalde Mercedes dit jaar met haar dynamo op de F1-motor. “Ik wil geen toezeggingen doen over de Formule 1,” zei Blume en voegde daar aan toe dat er vele interpretaties zijn over de toekomstige autosportplannen van zijn bedrijf. “Voor nu concentreren we ons op de Formule E. Bij Porsche zijn we altijd goed geadviseerd om op één ding te focussen, om daarmee niet te veel van het bedrijf te vragen. We hebben een fantastische faciliteit in Weissach, met een nieuwe windtunnel die direct verbonden is met onze ontwerpafdeling. De modellen kunnen altijd getest worden met een referentie naar de windtunnel. Een nieuwe afdeling voor het testen van de aandrijving wordt op korte termijn gebouwd en we hebben een afdeling gebouwd voor de integratie van de elektronica. Iedereen die Weissach tien jaar geleden zag, gaat het niet meer herkennen.”

Volgens het Engelse Autosport werkt Porsche met ondersteuning van de VAG-Groep aan de motor, waarbij zelfs de voormalig Volkswagen WRC motorendirecteur Donatus Wichelhaus betrokken is. Porsche CEO Blume zegt echter dat er geen gesprekken zijn over de inzet daarvan in de motorsport. “We starten de ontwikkeling van een enkele cilinder om het verbrandingssysteem te testen voor onze toekomstige sportauto’s,” aldus Blume. “Of dat wel of niet in de motorsport gebruikt kan worden is een andere vraag, welke op dit moment niet voor discussie vatbaar is. Zulke systemen worden al gebruikt in het racen, maar we werken harder om er meer efficiency uit te halen, wat ons altijd gelukt is.”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS