Formule 1

Pirelli wil naar 18 inch banden in de Formule 1: Zelfs een Fiat Panda heeft minder inch

Uitgegeven door Wim Boekel • 8 juli 2014 12:21

Tijdens de testdagen op het circuit van Silverstone gaat Pirelli haar nieuwe 18 inch banden testen op de Formule 1-bolide. Hiermee wil de Italiaanse bandenfabrikant een reactie opwekken om de maat van de banden in de koningsklasse aan te passen. Charles Pic, de voormalig Marussia- en Caterham-coureur, gaat op het Engelse circuit in de Lotus een test draaien.



De banden die vandaag de dag op een Formule 1-bolide zitten zijn 13 inch, wat zelfs kleiner is dan de meest standaard Fiat Panda. Daarom heeft Pirelli al sinds haar intrede in 2010 in de Formule 1 het gebruik van 18 inch banden gepromoot. De reden waarom de bandenfabrikant een grotere bandenmaat wil is helder: ‘Het weerspiegelt meer de moderne markt en trends. Met de goedkeuring van een groter formaat leidt dit steevast tot een nog grotere overdracht van technologie tussen de Formule 1-banden en de banden voor de weg.”

Pirellibaas Paul Hembery nog laat weten dat de Italiaanse producent in 1970 de banden met een beperkt profiel op de racebaan introduceerde. Het Italiaanse bedrijf is echter voorzichtig en laat weten dat het alleen doorgaat met het voorstel, wanneer de F1-gemeenschap akkoord gaat. Hierover zegt de Engelsman: “Pirelli gaat allen door met dit initiatief wanneer er een algemene wens van de teams, organisatoren en andere aandeelhouders is.” De Italianen laten zelfs weten dat de smallere wand van de band minder ruimte laat voor haar logo’s op de band, maar is bereid om hiermee door te gaan, wanneer de Formule 1 dat wenst. Pirelli wijst hierbij op het grotere belang. Ondertussen zet ze ook de deur wagenwijd open voor Michelin om terug te keren in de Formule 1. De Franse bandenfabrikant heeft al laten weten dat zij alleen terugkomt als 18 inch banden zijn toegestaan.

Dat Pirelli nederig is richting de teams blijkt ook wel uit het feit dat zij niet ontkent dat er uitdagingen op de loer liggen voor de engineers. Door de F1-ontwerpers van de huidige auto’s wordt er bij de ophanging en dempers rekening gehouden met de minder stijve 13 inch banden. Dit betekent dat de simpele aanpassing dat ophanging en schokbrekers opnieuw ontwikkeld moeten worden. Wanneer Pirelli met de organisatie en de teams overeenstemming weet te bereiken over de 18 inch banden, dan worden deze niet in 2015 ingevoerd.

Pirelli kan zelfs nog verder gaan dan 18 inch wielen. De mogelijkheden zijn bijna onbeperkt. Hoeveel automobilisten met lichtmetalen velgen wil straks niet hetzelfde model als een F1-bolide onder de auto? Het gaat zeker diverse kopers van auto’s aanspreken. De vraag is echter of het de Formule 1-gemeenschap gaat aanspreken.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS