Formule 1

Pirelli voldoet aan de hoge eisen van Mercedes: "We zouden het toch gedaan hebben"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 8 april 2018 20:23

MANAMA - Bandenproducent Pirelli zal structurele wijzigingen aanbrengen aan zijn compounds om blaarvorming op bepaalde circuits te vermijden. Dit doet de Italiaanse bandenfabrikant voor de Formule 1 op verzoek van Mercedes. Volgens Auto Motor und Sport heeft de Duitse fabrikant Pirelli geraadpleegd tijdens de tests in Barcelona voor het seizoen om het probleem van de extreme blaarvorming van zijn banden aan te pakken.



Het Duitse team suggereerde een vermindering van de dikte van het rubber op circuits zoals Barcelona, Silverstone en Paul Ricard waar recent het asfalt is vernieuwd. De rubberlaag van de compounds van Pirelli zal daarom op deze specifieke plaatsen 0,4 mm dunner zijn, waardoor het gewicht van de wagens met een kilo wordt verminderd.

Pirelli F1-baas Mario Isola legde de structurele verandering uit, maar ontkende dat dit uitsluitend in het belang van Mercedes was. "Het nieuwe asfalt is zwarter en gladder en zorgt voor nog meer grip. Dit kan tot oververhitting leiden", zei Isola. "We zouden het toch gedaan hebben", drong hij aan, verwijzend naar de wijzigingen.

Pirelli beriep zich op een veiligheidsargument om de verandering gedurende het seizoen te rechtvaardigen. Normaal zou die een zeventigprocentovereenkomst van de teams vereisen.
Natuurlijk zijn de verschillende teams niet blij met deze aanpassingen, ervan overtuigd dat Pirelli heeft toegegeven aan het verzoek van Mercedes.

"We hebben geen problemen met blaren," zei een McLaren-bron. Red Bulls Daniel Ricciardo beaamt: "Onze auto gaat vriendelijker met de banden om dan de Mercedes. Een onbenoemde teambaas voegde hieraan toe: "Waarom zouden we de banden vervangen als Mercedes een probleem heeft?"

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS