Formule 1

Nieuwe Formule 1-motorenreglement wordt eind oktober onthuld

Uitgegeven door Wim Boekel • 11 oktober 2017 02:15

Volgens Auto Motor und Sport maakt Liberty Media op 21 oktober de nieuwe motorenregels bekend voor 2021. Daarnaast wordt er op 7 november een frame-work onthuld voor een budgetplafond. De nieuwe motorenregels stonden recent in het middelpunt, omdat een besluit van Porsche en Cosworth afhankelijk is van de uitkomsten. Beide partijen waren ook aanwezig bij de bijeenkomsten van de Power Unit Working Group.

Formule 1

De complexiteit van de huidige motoren heeft de kosten doen laten stijgen en daarom kijken de fabrikanten naar een minder complexe aandrijving en een verlaging van de kosten. Dat terwijl sommige teams een alternatieve leverancier willen voor de huidige vier leveranciers. De fans klagen bij de huidige motoren vooral vanwege het mindere geluid. De technisch directeur van de Formule 1 Ross Brawn schijnt hiervoor een oplossing te hebben gevonden. Dit schijnt een microfoon te zijn die in de uitlaat wordt geplaatst.

Het oorspronkelijke voorstel voor een budgetplafond is voor Liberty Media met name gericht op het creëren van een gelijk speelveld, zodat kleinere teams als Force India en Haas F1 ook de mogelijkheid krijgen om te winnen. Het is natuurlijk niet vreemd dat de grotere teams hier minder blij zijn. Wat betreft de kritiek daarop in de Strategy Group, lijkt deze geschrapt te gaan worden. Waarbij meer nadrukt wordt gelegd op het technische team, wat door Brawn in elkaar is gezet.

Een zorg is echter dat de nieuwe regels en regulatie meer in handen komt van de eigenaren van de sport en zo weggaat bij de FIA. Waarbij een belangenverstrengeling kan gaan ontstaan, omdat Liberty Media met name een goede commerciële show willen, waar vier tot vijf coureurs tot de laatste race van het kampioenschap strijden voor de titel, in plaats van de beste uit de sport wordt gekroond.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS