Minder vermogen LMP1-auto's voor testdag Le Mans, brandstofinstroom van Toyota TS050 Hybrid blijft ongewijzigd
Uitgegeven door Wim Boekel • 29 mei 2018 09:19
De privéteams in de LMP1 van het FIA World Endurance Championship krijgen minder vermogen ter beschikking tijdens de testdag in Le Mans. De non-hybride auto’s hebben een kleinere brandstofinstroom dan waarmee ze reden tijdens de 6 uur van Spa. Daarnaast krijgen ze maar 108 kilo brandstof, waar dit in België 110 kilo was.

De brandstofinstroom van de Toyota TS050 Hybrid blijft ongewijzigd, zo meldt het bulletin waarin de aanpassing van de 'Equivalence of Technology' bekend is gemaakt. De aanpassing is gemaakt door het toepassen van de rekenformule die in 2014 is geïntroduceerd. De hybride auto's krijgen daardoor meer brandstof ter beschikking, omdat er over een ronde op het Circuit de la Sarthe minder energie wordt teruggewonnen dan tijdens de races op kortere circuits.
De FIA en de ACO willen de Toyota een voordeel in de rondetijd van ongeveer een 0,5 seconden geven over een ronde op het Circuit de la Sarthe. De hoeveelheid brandstof die de privéteams mogen gebruiken over een ronde moet nog bepaald worden en wordt na de testdag bekend gemaakt.
Volgens de FIA en ACO was de aanpassing nodig om het aantal ronden per stint tot maximaal 17 te brengen en niet om het vermogen te beperken. Sommige coureurs zeiden na Spa al dat ze soms moesten liften om de voorgeschreven limiet niet te overschrijden. In het bulletin zegt de FIA dat de missende waarden nog ingevuld gaan worden, zodat de coureurs dit niet hoeven te doen in Le Mans. De ACO blijft de optie houden om tussen de testdag en de race in Le Mans nog wijzigingen door te voeren.




