Formule 1

McLaren toont serieuze interesse in prototypes: "Zo lang het financieel logisch is en bij het merk past"

Uitgegeven door Wim Boekel • 16 mei 2018 12:31 • Print artikel

McLaren heeft interesse in de nieuwe door de ACO en FIA voorgestelde regels voor de prototypes in Le Mans, wat uiteindelijk tot een terugkeer naar het evenement kan leiden. McLarens executive director Zak Brown zegt dat nu de concept versie van de nieuwe regels voor 2020/21 naar alle waarschijnlijkheid volgende maand wordt onthuld. De Amerikaan gaf tijdens de Spaanse Grand Prix tegenover journalisten aan dat het nieuwe GTP-concept, met styling van de productieauto’s en competitief racen, de belangrijkste argumenten zijn.



“Ja, de regels zoals ze die nu voorstellen, vinden we aantrekkelijk”, zei Brown in Barcelona. “Ze zijn aan het overwegen hoe we ze gaan noemen: GTP, Silhouette of LMP1. We hebben verschillende namen gehoord. Maar ik denk dat het gaafste is om naar Le Mans te gaan en direct proberen te winnen. Dat geeft de hoogste waarde voor een team.” McLaren is één van de drie fabrikanten in de Formule 1 die een stap naar de hoogste klasse van het FIA World Endurance Championship overwegen. Naast het Britse merk zijn ook Ferrari en Aston Martin bij de discussies betrokken. Andere partijen zijn Toyota en Ford. Brown zegt dat McLaren een lange historie heeft in het deelnemen in andere takken van autosport dan de F1.

“Of dat nou de Can-Am of IndyCar was, we hebben Le Mans gewonnen. Dus dat is de reden, met de nieuwe regels die er gaan komen voor het World Endurance Championship, dat we deelnemen aan deze bijeenkomsten en reviewen hoe het er uit ziet”, zei de Amerikaan. “We zijn fans van het Le Mans-merk. Dus we kijken naar het budgetplafond en hoe dat te managen, we kijken naar de aanvullende vormen van racen, dat is namelijk iets wat we overwegen om aan deel te nemen.”

Volgens de directeur van McLaren hebben de aandeelhouders geen probleem met de verdeling van de aandacht over verschillende takken van autosport, zo lang het financieel logisch is en bij het merk past. “Onze aandeelhouders zijn een groep 'racefanaten', wat het leuk maakt om voor ze te werken”, zei Brown. “Neem bijvoorbeeld het Indianapolis 500-project van vorig jaar. Toen ik dat inbracht en vertelde dat ik dacht dat het commercieel haalbaar was en dat we competitief zouden zijn, duurde het niet lang tot er gezegd werd: ‘fantastisch idee, laten we het doen’. Vanuit dat oogpunt is het geweldig om voor ze te werken.”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS