Formule 1

Max Verstappen is het niet eens met zijn baas: "Crash komt door engine-mapping"

Uitgegeven door Johann Petermann • 14 april 2018 05:11

Na de tweede vrije training van de Grote Prijs van China schoof Max Verstappen aan bij Olav Mol en kreeg van de commentator een aantal vragen voorgeschoteld. Het interview was te zien in het Ziggo Sport Formule 1 Café en de eerste vraag van Olav was gelijk een lastige: "Is er iets mis met de RB14? Want als er iemand niet spint is het Max Verstappen wel."

Max Verstappen

"De mapping is iets te agressief dit jaar ten opzichte van vorig jaar, maar dat hebben we aangepast. Het zit dicht bij elkaar tussen goed en fout opvangen van spin met een Formule 1-auto. Dus ik denk niet dat er iets fundamenteel fout is maar ik ben er wel achter gekomen dat we de mapping moesten aanpassen want deze motor kan er niet goed mee omgaan. Vorig jaar had ik de ideale mapping gevonden en dit jaar moet ik deze nog finetunen dus er is ruimte voor verbetering."

Op de vraag hoe het kwam dat hij en zijn ploeggenoot zo dicht bij elkaar zaten in de eerste run zei Verstappen het volgende: 'In de eerste vrije training zit je nooit op de limiet dus dat is toevallig en soms rijden we ook met verschillende onderdelen op de auto die er vervolgens bij de race niet op zitten."

Ook kwam Olav met het nieuws van Renault dat de motor vanaf nu een iets agressiever standje zou hebben. Max: "Ja daar zijn we nu mee bezig maar verwacht geen wonderen."

Tenslotte zei hij over de long-runs het volgende: "Het ziet er positief uit want ik had Lewis voor me en die reed niet weg dus dat is sowieso een goed teken. Over het algemeen zijn we dus redelijk tevreden alleen op het rechte stuk verliezen we 2 à 3 tienden maar hopelijk krijg ik een slipstream tijdens de kwalificatie, dat zou wel helpen."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS