Formule 1

Max Verstappen botst, wordt 5e en ziet teamgenoot Daniel Ricciardo winnen in doldwaze Grand Prix China + UITSLAG

Uitgegeven door Bas Kaligis • 15 april 2018 07:51 • Print artikel

SHANGHAI – De eerste helft was doodsaai, maar een crash tussen de beide Toro Rosso’s zorgde ervoor dat de Grand Prix van China alsnog een spannende race werd, met een verrassende winnaar. Want de van de zesde plaats gestarte Daniel Ricciardo won de race, voor Valtteri Bottas van Mercedes en nummer drie Kimi Räikkönen. Max Verstappen kwam niet verder dan de vijfde plaats. Hij finishte als vierde, maar kreeg na de finish een tijdstraf van tien seconden wegens zijn touché met Sebastian Vettel.

Max Verstappen Red Bull Racing Grand Prix China


En zo was het dus niet de van pole gestarte Vettel die de race won. Omdat de Duitser van Ferrari als achtste finishte en zijn grootste concurrent in de titelstrijd Lewis Hamilton vijfde werd, slonk zijn voorsprong in het wereldkampioenschap. Ondertussen kon Verstappen zich wel voor zijn hoofd slaan dat hij een zeker lijkende podiumplaats had weggegooid door twee al te drieste inhaalacties. Eerst op Hamilton, waardoor hij zich genoodzaakt zag zijn RB14 door het grind te sturen, en later op Vettel waardoor hij spinde en een tijdstraf kreeg van de wedstrijdleiding.

Verstappen was uitstekend aan de race begonnen. De van de vijfde plaats gestarte Nederlander lag na de eerste bocht al derde. Hamilton daarentegen verloor een plek. Dat gold ook voor Räikkönen die Bottas voor zich moest dulden.

In de elfde ronde was Brendon Hartley de eerste rijder die binnenkwam voor een pitstop. De coureur van Toro Rosso wisselde zijn ultrasoft- voor een setje mediumbanden. Vooraan gebeurde er ondertussen bijzonder weinig. Vettel kon niet echt wegkomen van zijn achtervolger Bottas, Verstappen reed onbedreigd op de derde plaats, maar verloor wel ruimte op de Fin van Mercedes en Hamilton slaagde er maar niet in dichter bij Räikkönen te komen.

In de achttiende ronde kwam Verstappen binnen voor zijn eerste stop. Hij wisselde zijn ultrasofts voor een set mediumbanden en viel daardoor terug naar de vijfde plaats. Twee ronden later reed hij de snelste raceronde. Vettel kwam pas in de 21ste ronde naar binnen voor zijn eerste stop en de raceleider verloor daardoor twee plaatsen. Räikkönen had inmiddels de leiding overgenomen, maar zag Bottas in de 27ste ronde voorbij gekomen. Achter hem was Vettel meegekomen en sloot hij aan vlak achter de Mercedes-coureur.

In de 30ste ronde was er dan eindelijk spektakel in een tot dat moment doodsaaie race toen in de achterhoede Pierre Gasly zijn Toro Rosso tegen die van zijn teamgenoot Brendon Hartley aanreed. Na een noodzakelijke stop konden zij overigens allebei de race vervolgen. Vanwege brokstukken op de baan kwam de safety car naar buiten waarop onder anderen Verstappen direct de pits opzocht om een nieuwe set softbanden te laten monteren. De Limburger verloor daardoor zijn derde plek aan Hamilton en kwam als vierde terug de baan op.

In de 35ste ronde ging de safety car naar binnen en had Bottas een uitstekende herstart. Dat gold overigens ook voor Verstappen die dicht achter Hamilton bleef. Intussen had de wedstrijdleiding Gasly een tijdstraf van tien seconden gegeven wegens het veroorzaken van een aanrijding. Even later haalde Ricciardo dankzij zijn DRS Räikkönen in en was voor Verstappen de Ferrari-dreiging geweken.

In de 39ste ronde probeerde Verstappen Hamilton in te halen, maar de Nederlander ging daarbij door het grind en verloor een plaats. Daardoor kwam hij achter Ricciardo weer op de baan. De Australiër probeerde het vervolgens bij Hamilton en hij slaagde er wél in de Brit van Mercedes te kloppen. En jawel, even later was Verstappen dan toch voorbij Hamilton. Want op de nieuwe softbanden hadden de Red Bulls veel meer snelheid ten opzichte van de rest van de top zes, die tijdens de saftey car geen pitstop hadden gemaakt. Ricciardo was zelfs dermate snel dat hij op jacht kon naar de koppositie. In de 42ste ronde reed hij zonder problemen voorbij aan Vettel en zo kwam leider Bottas in beeld.

Verstappen probeerde even later Vettel in te halen en raakte daarbij de Duitser van Ferrari waarop ze allebei spinden. De Red Bull-coureur viel daardoor terug naar de vijfde plaats en Vettel naar de zevende plaats. Vooraan plaatste Ricciardo een aanval bij Bottas en luttele meters later reed zowaar een Red Bull aan de leiding.

De wedstrijdleiding oordeelde intussen dat Verstappen een aanrijding had veroorzaakt en gaf hem een straf van tien seconden. Niet veel later haalde hij Hamilton opnieuw in. Verder kwam hij uiteindelijk niet en dus kwam hij als vierde over de finish achter zijn winnende teamgenoot Daniel Ricciardo, maar werd hij als vijfde geklasseerd.

UITSLAG GP China
1	   Daniel Ricciardo	Red Bull	-	25
2 Valtteri Bottas Mercedes 8.894 18
3 Kimi Raikkonen Ferrari 9.637 15
4 Lewis Hamilton Mercedes 16.985 12
5 Max Verstappen Red Bull 20.436 10
6 Nico Hulkenberg Renault 21.052 8
7 Fernando Alonso McLaren 30.639 6
8 Sebastian Vettel Ferrari 35.286 4
9 Carlos Sainz Renault 35.763 2
10 Kevin Magnussen Haas 39.594 1
11 Esteban Ocon Force India 44.050 0
12 Sergio Perez Force India 44.725 0
13 Stoffel Vandoorne McLaren 49.373 0
14 Lance Stroll Williams 55.490 0
15 Sergey Sirotkin Williams 58.241 0
16 Marcus Ericsson Sauber 62.604 0
17 Romain Grosjean Haas 65.296 0
18 Pierre Gasly Toro Rosso 66.330 0
19 Charles Leclerc Sauber 82.575 0
20 Brendon Hartley Toro Rosso 0

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS