Maurizio Arrivabene neemt verantwoordelijkheid: "Ook ik moet harder werken"
Uitgegeven door Robertjan Vos van Zalingen • 11 mei 2015 16:45
BARCELONA – Het heropgestane Ferrari werd tijdens de Grote Prijs van Barcelona weer met beide voeten op de grond gezet, ondanks de redelijke resultaten van beide piloten. Sebastian Vettel eindigde op de derde plaats en Kimi Raïkkönen finishte op de vijfde positie. Het verschil tussen de snelste Mercedes van Rosberg en de snelste Ferrari van Vettel bedroeg echter een ontluisterende 45 seconden.
Voor de Duitse piloot, die met updates op de SF 15-T reed, leek de race echter veelbelovend te starten, toen hij na het doven van de lichten de tweede plaats van Mercedesrijder Lewis Hamilton wist af te snoepen. Toen die laatste echter overstapte op een driestopper, bleef Vettel de tweestopstrategie volgen en kwam in wat verkeer terecht. Hamilton slaagde er na zijn derde pitstop in voor de Ferraripiloot weer op de baan te komen en reed op de versere medium banden vlot van hem weg. De derde plaats bleek het best haalbare voor Ferrari.
Volgens de Maurizio Arrivabene, de teambaas van Ferrari, had een aanpassing van de pitstopstrategie geen verschil voor de viervoudig wereldkampioen gemaakt.
“Op het vlak van strategie kozen we voor een agressieve benadering door Sebastian maar twee keer te laten stoppen. Als we voor een driestopper gekozen hadden, had dat geen verschil gemaakt of zou het resultaat zelfs nog slechter geweest zijn”, verklaarde de Italiaan.
Kimi Räikkönen kende alweer een slechte zaterdag. Na problemen tijdens de vrijdagtraining had hij alle updates van zijn wagen laten gooien en reed de kwalificatie met de oude versie van de Ferrari. Dat bleek niet de beste keuze te zijn. Bovendien werden door een technisch falen in de bandenwarmers ook zijn medium banden voor Q3 verbrand. Dat resulteerde in een teleurstellende zevende startplaats.
De Fin kende echter een vliegende start en wist in de eerste ronde beide Torro Rosso’s in the halen. De rest van de race probeerde hij tevergeefs de vierde plaats van zijn landgenoot Valtteri Bottas in de Williams in te pikken. Dat bleek in de Ferrari zonder upgrades niet te lukken en de enkelvoudige wereldkampioen moest genoegen nemen met de vijfde plaats.
Over de keuze van de Fin om met de Ferrari zonder updates te rijden, was de teambaas duidelijk: “Als we de twee aerodynamische instellingen tijdens de race vergelijken, is het onmiskenbaar dat de wagen van Sebastian veel beter werkte dan die van Kimi.”
Arrivabene is wel teleurgesteld over het resultaat, vooral aangezien de Scuderia hoge verwachtingen van de upgrades had.
“We moeten verbeteren. Het verschil met Mercedes is duidelijk en we moeten onze gegevens analyseren om de redenen daarvoor te begrijpen. We zijn niet blind voor het feit dat we een halve seconde verliezen in T3 alleen. We moeten onderzoeken of dit veroorzaakt wordt door de aard van dit circuit of het een fout van ons is. De cijfers tonen ons wel dat de nieuwe oplossingen goed zijn, maar de realiteit bewijst ons dat ze niet goed genoeg zijn. We hebben een stap voorwaarts gemaakt, maar we hadden eigenlijk een heuse sprong verwacht. Ik leg de schuld niet bij één bepaald iemand, ik neem mijn eigen verantwoordelijkheid. We moeten harder aan de slag gaan”, sluit de 57-jarige teamleider af.
Tekst: Katrien Batens




