Formule 1

Lucas di Grassi kon LMP1 in de 24Uren van Le Mans rijden, maar Audi stak er een stokje voor

Uitgegeven door Wim Boekel • 13 april 2017 07:16

Toyota heeft ook Lucas di Grassi benaderd voor een stoeltje in de derde TS050 Hybrid tijdens de 24 uur van Le Mans. De Braziliaan verloor zijn LMP1-stoeltje bij Audi, toen het merk zich terugtrok uit het FIA World Endurance Championship. De coureur rijdt voor Abt in de Formule E en kreeg geen toestemming om voor het Japanse merk in Spa en Le Mans te rijden. Uiteindelijk tekende de coureur bij AF Corse Ferrari om de befaamde race op het Circuit de la Sarthe te rijden.

Lucas di Grassi

“Ik had vorig jaar een erg goed LMP1-seizoen en ik werd benaderd door wat LMP2-team, wat IMSA-teams in de VS en ook een LMP1-team”, vertelde Di Grassi tegen het Engelse Autosport.com. “Ik kreeg geen toestemming om LMP1-dingen te doen in Le Mans, maar het was goed om iets anders buiten de klasse te doen. Audi behandelt de coureurs goed, ze zijn erg eerlijk. Ik had een aantal aanbiedingen en ze waren behoorlijk recht voor hun raap door te zeggen dat ik geen LMP1 kon doen.” Audi’s zusterbedrijf Porsche is in de LMP1 gebleven als enige concurrent van Toyota. Het gerucht gaat dat de Braziliaan geen LMP1- of GTE-Pro aanbod heeft gekregen van Porsche. Uiteindelijk koos de coureur de GTE-Pro boven de LMP2 en gaat nu met een Ferrari 488 GTE naar Le Mans.

“Ik houd niet van de LMP2 vanwege de zilveren coureur, dat is veel belangrijker dan de andere twee coureurs”, legt de coureur uit. “Dus ik keek naar de GTE. Het ideale scenario was Porsche, maar het had line-up al compleet. Ik ken Ferrari, omdat ik in 2012 een race reed in Macau. Toen Audi besloot te stoppen en de clash werd aangekondigd, was het duidelijk dat ik geen volledig WEC ging doen. Het is alleen voor Le Mans. Het is goed om GT-ervaring op te doen. Hoe meer, hoe beter!” Met de aanvaring doelt de coureur op de samenloop van de Formule E in New York en de WEC-race op de Nürburgring.


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS