Formule 1

Lexus presenteerde in Genève de nieuwe UX; een benzineversie en een extra krachtige hybride versie

Uitgegeven door HJ van Keulen • 9 maart 2018 18:51

Lexus presenteerde in Genève de nieuwe UX, een onconventionele premium C-segment crossover, leverbaar met twee nieuwe aandrijflijnen: een benzineversie en een extra krachtige hybride versie (131 kW/178 pk). Lexus’ nieuwe crossover staat op een nieuw ontwikkeld platform dat meer rijdynamiek biedt en is ontworpen voor automobilisten met een eigentijdse kijk op een luxueuze levensstijl.

Lexus UX

Design
“Vanaf het allereerste begin hebben we ons bij de ontwikkeling van de Lexus UX gericht op een heel specifieke groep mannen en vrouwen, namelijk de millennials”, aldus Chika Kako, Chief Engineer van de nieuwe Lexus crossover. “We wilden weten wat hun verwachtingen zijn van een premium compacte auto die in staat is hun leven leuker te maken. Dat leidde tot het concept van de UX of Creative Urban Explorer. Design is het allerbelangrijkste argument om voor een auto te kiezen in dit segment. Het laat zien wat een auto kan. Met de UX heeft het Lexus’ ontwerpteam een stijl gerealiseerd die het robuuste en veilige gevoel van een crossover naadloos laat aansluiten op de dynamiek van een hatchback.”

Lexus UX

Laag zwaartepunt
Chika Kako: “De rijeigenschappen van de UX moesten onderscheidend zijn. De crossover moet je niet het idee geven dat er zorgvuldiger mee moet worden gemanoeuvreerd dan met een hatchback vanwege de relatief hoge carrosserie. Daarom rijdt de Lexus UX net zo gemakkelijk als een hatchback.”

De UX is de eerste Lexus die op het nieuwe Global Architecture-C platform staat. Het heeft een uitzonderlijk hoge stijfheid en een opvallend laag zwaartepunt, wat een goede stabiliteit creëert en de UX aansprekende rijeigenschappen geeft.

Lexus_UX

Lexus UX 200 en Lexus UX 250h
Lexus levert de UX met twee aandrijflijnen. De UX 200 met een nieuwe 2,0-liter benzinemotor met een hoge thermische efficiëntie van circa 40 procent, hetgeen uniek is in het segment. En de UX 250h met nieuw ontwikkelde hybride aandrijflijn met 2,0-liter viercilinder benzinemotor; vierde generatie, zonder oplaadstekker. Deze versie is ook leverbaar als 4x4. De UX 250h ‘E-Four’ heeft hierbij op de achteras aandrijving via een extra elektromotor. De nieuwe hybride aandrijflijn heeft een nieuwe meer compacte nikkel-metaalhybridebatterij en een elektronische Continu Variabele Transmissie. De UX 250h levert een gecombineerd vermogen van 131 kW/178 pk. Lexus heeft de nieuwe hybride aandrijflijn ontwikkeld om een zo laag mogelijk verbruik te realiseren. De batterij bevindt zich onder de achterste zitplaatsen en draagt bij aan het lage zwaartepunt.

Lexus UX

Verfrissend exterieurdesign
Lexus wilde voor de UX geen typisch crossover-design. Het doel was een compact design dat zowel krachtig als stijlvol overkomt. Een design dat breekt met tradities. Een design dat dynamisch is en tegelijkertijd verfrissend in het segment. De geprononceerde voor- en achterzijde vallen vooral op in vergelijking tot het slankere middendeel van de carrosserie en geven de UX een krachtige uitstraling. Het robuuste frontdesign met de ‘spindle’-grille refereert aan een gevoel van veiligheid, terwijl aan de achterzijde (met terugkerende ‘spindle’-vorm) de vloeiende lijnen het dynamische karakter van de UX benadrukken. De driedimensionale ‘spindle’-grille is nieuw. Het design hiervan verandert al naar gelang de positie ten opzichte van het prominent geplaatste Lexus logo. Een ander typisch Lexus kenmerk is de pijlvormige LED-dagrijverlichting boven de koplampen.

Lexus UX

Aero Stabilizing Blade Lights
De UX is meteen herkenbaar aan de unieke, origineel gevormde achterlichtunits die zich over de volle breedte van de achterkant uitstrekken. Deze Aero Stabilizing Blade Lights zijn echte eyecatchers. De lichtstreep die het linker achterlicht met het rechter verbindt, bestaat uit 120 LED’s en loopt naar het midden van de achterklep taps toe. Op zijn smalst is deze lichtstreep slechts drie millimeter dik. Een nieuw Lexus designkenmerk dat voor het eerst op de UX wordt toegepast.

Dimensies
De Lexus UX is 4,495 millimeter lang, 1.840 millimeter breed en 1.520 millimeter hoog. De wielbasis bedraagt 2.640 millimeter. De draaicirkel is 5,2 meter (tussen stoepranden) waarmee de UX heel gemakkelijk manoeuvreerbaar is. De Lexus UX komt met vier nieuwe wieldesigns met keuze uit 17- dan wel 18-inch wielen. De vijfspaaks 17-inch wielen hebben als wereldprimeur een aerodynamisch design dat de weerstand van wind reduceert en tegelijkertijd de remschijven koelt zonder nadelige gevolgen voor de luchtweerstandscoëfficiënt.

Interieur en exterieur één geheel
De designers van de UX zochten naar een manier om ex- en interieur samen te laten smelten. Het bovendeel van het instrumentarium lijkt zich voorbij de voorruit uit te strekken. En aan de buitenkant is het alsof de motorkap in directe verbinding staat met de cockpit. De Lexus designers vonden inspiratie in het traditionele Japanse ‘engawa’, een architectonische truc waarmee de grens tussen de binnen- en buitenkant van een huis vervaagt.

Lexus UX

‘Less is more’ interieur
Het instrumentenpaneel is verfijnd qua opzet, evenals de A-stijlen. Deze zijn dusdanig gevormd dat de bestuurder goed zicht heeft op de weg en het overige verkeer, precies wat men van een crossover verwacht. Het interieur is verder uiterst overzichtelijk met een duidelijke ‘less is more’-uitstraling.
De soepel lederen bekleding die voor de UX leverbaar is, is vervaardigd aan de hand van de traditioneel Japanse quilttechniek ‘sashiko’. Deze verfijnde techniek wordt ook toegepast bij het maken van vechtsportpakken van judo en kendo (‘martial arts’). De UX is de eerste Lexus met een leverbare interieurafwerking geïnspireerd op het Japanse washipapier dat een warme uitstraling heeft.

Predictive State of Charge
Een primeur op de Lexus UX 250h is Predictive State of Charge (SOC). Het systeem weet wanneer de UX een lange weg naar beneden nadert – een voorwaarde is dat de bestuurder volgens de routebegeleiding van het navigatiesysteem rijdt. Op het moment de UX naar beneden rijdt, schakelt SOC automatisch de elektrische rijmodus in, waarbij de brandstofefficiency maximaal is en de batterij maximaal wordt opgeladen.

Lexus_UX

Een andere situatie waarin Predictive State of Charge voordeel biedt, is wanneer de UX een verkeersopstopping nadert. Dergelijke verkeersomstandigheden kan het systeem tot tien kilometer vooraf voorspellen door gebruikmaking van de verkeersinformatie van het navigatiesysteem. Het systeem zorgt dat de batterij van de UX zo veel mogelijk opgeladen is vóórdat de verkeersopstopping is bereikt. Eenmaal daar aangekomen kan de UX langer volledig elektrisch rijden.

Direct Shift-CVT
De UX 200 heeft een 2,0-liter benzinemotor die eveneens nieuw is. Hij is gekoppeld aan Lexus’ eerste Direct Shift-CVT, een transmissie die een sportiever gevoel geeft dan een conventionele CVT maar desondanks bijdraagt aan een laag verbruik en een soepele comfortabele rijervaring. De Direct Shift-CVT geeft vooral bij accelereren vanuit stilstand een direct gevoel dat vergelijkbaar is met dat van een manuele transmissie.

Lexus_UX

Lexus Safety System +
De Lexus UX is leverbaar met de laatste versie van het Lexus Safety System +, inclusief een Pre-Collision System (PCS) dat onder meer voetgangers en fietsers herkent, ook in het donker. Andere actieve veiligheidssystemen zijn Lexus Co DRIVE (inclusief Lane Tracing Assist en Adaptive Cruise Control), Automatic High Beam/Adaptive High-beam System en Road Sign Assist. Tijdens achteruitrijden helpt Parking Support Brake aanrijdingen met auto’s achter de UX te voorkomen.

Lexus UX

F SPORT
Lexus levert de UX ook als sportieve F SPORT. Het design wijkt af van de reguliere versies. De exclusieve grille bijvoorbeeld, evenals de met chroom omhulde L-vormige mistlampen. De achterbumper van de UX F SPORT kent eveneens een eigen design. Verder staat de F SPORT op speciale 18-inch lichtmetalen wielen.
Vanbinnen is de UX F SPORT uitgerust met onder meer aluminium sportpedalen, sportstoelen die extra ondersteuning bieden, een 8-inch TFT-kleurendisplay en een instrumentenpaneel met verschuifbare ring. De F SPORT profiteert van aanpassingen aan schokbrekers en stabilisatorstangen. Achter monteert Lexus speciale performance dempers voor een sportiever en directer weggedrag.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS