Formule 1

Hoofdbrekens Formule 1-teams voor wat betreft de bevestiging van de Halo

Uitgegeven door Wim Boekel • 25 november 2017 16:09

ABU DHABI - De FIA besloot eerder dit jaar tot de introductie van de controversiële Halo. Dit ondanks dat veel teams en coureurs twijfelen aan het systeem waarmee het hoofd van de coureur beter moet worden beschermd. De teams zijn de Halo op dit moment in de auto voor het komende seizoen aan het integreren. Dat levert de F1-teams de nodige hoofdbrekens op.

null


“Het is een groot project om dat op de auto te zetten”, zegt technisch directeur van Williams Paddy Lowe tegen ESPN. “We werken er nog aan en de integratie is behoorlijk lastig. Er zijn hoge belastingen die ondersteund moeten worden, dus ik denk dat de grotere impact meer structureel is dan alleen aerodynamica.”

Dat terwijl Haas-teambaas Gunther Steiner zegt dat de Halo minder impact heeft op de auto's van zijn team dan de nieuwe regels die vorig jaar werden ingevoerd. “Als je het onze aerodynamica-mensen vraagt, zeggen ze dat het onmogelijk is om te doen. Maar als we het dan toch voor elkaar hebben ‘zijn we zo fantastisch dat we het gedaan hebben’!”, aldus de teambaas. “In zijn algemeenheid claimen we in de Formule 1 dat we de beste zijn, de snelste auto’s in de autosport hebben, dus ik denk dat we er mee kunnen omgaan. Wie uiteindelijk het betere werk heeft gedaan, zien we volgend jaar. Dan zien we wie het meeste uit de nieuwe regelgeving heeft uitgehaald.”

“Het is te doen. We ontwierpen een compleet nieuwe auto in een jaar tijd en nu hebben we redelijk kleine dingen die het ontwerp beďnvloeden, een Halo, en de shark fin, ja of nee. Dus ik denk dat we er mee om kunnen gaan… Of beter nog!”

Wat betreft de invoer van de Halo denkt Paddy Lowe dat er niet echt winst is te behalen met de Halo. “Er zit wat in de prestaties, denk ik”, aldus de Brit. “Waarschijnlijk bevindt zich het grootste gebied voor verbetering op het vlak van efficiëntie voor wat betreft de bevestigingspunten. Van hoeveel maximaal gewicht op de Halo moet je uitgaan? Er zijn wat kleine aerodynamische effecten. We zien het niet als een groot project. Het nadeel is niet bijzonder groot. Er is wat spelingsruimte, maar niet veel.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS