Het gevecht van de F1-coureurs tegen de kilo's: Zoetigheid en koolhydraten verboden
Uitgegeven door Wim Boekel • 11 maart 2014 18:03
Elke kilo minder aan lichaamsgewicht kan dit seizoen het verschil maken in de Formule 1. De aandrijving van de auto’s is namelijk aanzienlijk zwaarder geworden, wat niet in verhouding staat tot het toegenomen minimumgewicht van de bolide. Hierdoor moeten de coureurs goed op hun dieet passen en op een zo laag mogelijk gewicht blijven.
Jenson Button gaf als eerste aan dat hij op een dieet moest en uitte daarom kritiek op de FIA. Nico Hülkenberg is een van de zwaardere coureurs in de Formule 1 en dat kostte hem mogelijk zijn potentiële plek bij Ferrari en McLaren. Kortom, de coureurs moeten voor de start in Melbourne honger lijden om kans op de overwinning te maken.
Nico Rosberg verklaarde tegenover het Duitse Bild am Sonntag: “Sinds het einde van het jaar mag ik geen ijs en andere zoetigheden meer eten. Een groot offer, maar snacken is verboden.” Waarbij de Duitser vervolgt over de caloriearme koekjes die hij gebakken heeft: “Die heb ik voor mij alleen, omdat ze zonder boter en suiker gebakken zijn en niemand ze vindt smaken.” Ook zijn teamgenoot Lewis Hamilton moest aan een dieet geloven. Waar de Engelsman in het verleden gewicht heeft toegenomen door flink op zijn spiermassa te trainen, moest dat deze winter er weer vanaf. De 29-jarige mopperde op de reglementswijziging: “Voor de nieuwe auto moet dat gewicht weer naar beneden. Helaas is spieren verliezen moeilijker dan ze krijgen. Dit was de zwaarste winter van mijn leven.”
Ook de teamgenoot van Sebastian Vettel heeft een zware winter gehad. Volgens de geruchten zou zijn stoeltje bij Red Bull op losse schroeven hebben komen te staan, omdat hij bij zijn heupen te breed zou zijn voor de auto. Sowieso behoort Daniel Ricciardo met 1,80 meter tot de grotere en zwaardere jongens in de Formule 1. De Australiër vertelt over zijn gevecht: “Vier kilo is er vanaf. Ik heb zes dagen per week vier uur getraind. Tijdens de kerst moest ik mij ook zoetigheden ontzeggen. Nu heb ik ook koolhydraten afgezworen en het eten van pizza en noedels is geheel verboden.”
Elke kilo gewicht brengt dus een voordeel op het circuit. Red Bull-manager Christian Horner schetste al: “Wanneer Adrian Newey het voor het zeggen had, dan moeten beide coureurs tussen nu en Melbourne ongeveer 15 kilo verliezen. Nu heeft Sebastian Vettel een voordeel ten opzichte van zijn teamgenoot, want hij is 1,74 meter en 64 kilo.” Toch reageert de Duitser, wanneer hem naar het eten van zoetigheden wordt gevraagd: “Nee, dank je, anders stuurt Adrian me weer naar de loopband!”
Is het dan kommer en kwel voor alle coureurs, het streven naar het ideale gewicht? Nee, daar is geen sprake van. Felipe Massa is slechts 1,66 meter en 60 kilo. De nieuwe regelgeving zorgde voor een lach bij de kleine Braziliaan. Hij is namelijk de kleinste en lichtste coureur in de Formule 1. De Williams-coureur reageert dan ook lachend: “Ik ben nog nooit zo blij geweest om klein te zijn.” Het voordeel is namelijk groot voor Felipe Massa: hij is namelijk een van de weinige coureurs die met de auto onder het minimumgewicht blijft. Het voordeel hiervan is dat men het resterende gewicht zo ideaal mogelijk over de auto kan verdelen. In Bahrein tijdens de wintertest was hij de snelste coureur van allemaal. Is dat dan het voordeel van klein en licht zijn?




