Formule 1

Goedkopere technologie en de invloed daarvan op de Formule 1

Uitgegeven door Bas Kaligis • 20 oktober 2016 07:03

Kijk in de reclamefolder van de lokale elektronicaboer en het is meteen duidelijk: technologische producten worden rap geavanceerder en goedkoper. Ook in de snelle wereld van Formule 1 wordt van dit proces geprofiteerd. Veel zaken worden alleen maar duurder, al was het puur door de inflatie. De prijs van producten kan ook opwaarts gaan doordat ze schaarser worden, zoals huisvesting voor studenten of een puntgave eerste druk van een invloedrijk boek. Bij technologie ligt dat net andersom: dat wordt niet schaarser maar juist steeds meer alomtegenwoordig. Het aanbod stijgt, de concurrentie en daarmee de druk om innovatief en efficiënt te opereren ook.


Dat lijkt allemaal een tikje abstract. Maar in de context van Formule 1 racing zal het onderwerp heel wat meer gaan leven. Sowieso is de technologische component van F1, een van de belangrijkste pijlers onder de populariteit. F1 wordt 'de koningsklasse van de autosport' genoemd. In zo’n klasse hoort natuurlijk ook de technologie van topklasse te zijn.

Chase Carley, de voorzitter van de F1, hoefde niet lang na te denken toen hem werd gevraagd wat de sport zo populair maakt. “De ongelofelijke auto’s en technologie”, was zijn onmiddellijke reactie. Ook de Nederlandse raceheld Max Verstappen glundert als het onderwerp ter sprake komt. Onlangs zei hij nog over zijn Red Bull bolide: “Gemiddeld doen we voor elke Grand Prix zo’n duizend aanpassingen aan de RB12. Hierdoor is de auto ieder weekend totaal anders dan de race daarvoor. Een F1-auto is eigenlijk een levend wezen: hij is altijd in beweging en ontwikkeling.”

De wereld van vervoer hangt zeer nauw samen met de wereld van technologie. Zelfs internet heeft er invloed op. Neem nou een dienst als Uber, waardoor blijkens een overzicht op de Kortingbox website taxidiensten veel goedkoper zijn geworden.

Een van de belangrijkste technologische doorbraken in de autowereld van de afgelopen decennia is de hybride auto. In 1997 werd hybride technologie gemeengoed door de introductie van de Toyota Prius. Een traditionele benzinemotor wordt in een hybride aangevuld met een energieopslagsystemen, waardoor ook deels op stroom kan worden gereden.

Vanaf 2014 werden hybride bolides toegelaten tot de Formule 1. Het F1-team Mercedes wist het meest te profiteren van de nieuwe regels. De wagen Mercedes F1 2005 bleek uitermate dominant. De coureurs Lewis Hamilton en Nico Rosberg wonnen dat jaar samen zestien van de negentien races en eindigden elf keer als eerste en tweede. In deze video legt Mercedes uit hoe het een en ander tot stand kwam:

Het is zomaar een voorbeeld van de wijze waarop technologische vernieuwingen hun weg vinden naar de racewereld. Maar de omgekeerde weg is minstens zo fascinerend. Dankzij het team Williams kunnen supermarkten bijvoorbeeld profiteren van zuinigere koelkasten. Williams ontwierp een speciale strip die invloed heeft op de luchtcirculatie in een koelkast. Het gevolg is dat de er minder koude lucht ontsnapt. De Britse keten Sainsbury’s gebruikt de strips naar tevredenheid.

Williams maakt geen passagiersauto’s, Mercedes uiteraard wel. De Duitse fabrikant verklaart dat ontwikkelingen in de F1 ook weer op subtiele wijze terugkeren in reguliere wagens. Met name de Mercedes S500 Plug-In Hybrid profiteerde van de kennis binnen het F1-team en ook op aerodynamisch gebied werken beide takken van Mercedes innig samen.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS