Formule 1

Goede zet van Ferrari na problemen Sebastian Vettel in Bahrein

Uitgegeven door Johann Petermann • 14 april 2018 05:50 • Print artikel

Na een grondige inspectie van de besturingselectronica van Sebastian Vettel bevestigde Ferrari dat het onderdeel dat problemen veroorzaakte tijdens de tweede vrije training van Bahrein volledig ‘gezond’ en klaar voor verder gebruik was. In de derde training bleek al dat het een verstandige keuze is geweest van de Scuderia. Vettel was de snelste man op de baan.


Ter herinnering: de power unit wordt geacht uit zes afzonderlijke elementen te bestaan: de verbrandingsmotor (ICE), de kinetische energie generator (MGU-K), de warmte energie generator (MGU-H), de energie opslag (ES), de turbocharger (TC) en de besturingselectronica (CE). Elke coureur mag tijdens het seizoen slechts drie ICE, MGU-H en TC gebruiken en slechts twee ES, CE en MGU-K. Deze regel werd aangepast voor dit jaar, waardoor het totaal van bruikbare componenten van de power unit nog verder werd aangescherpt. Vorig jaar mochten er 4 van elk component gebruikt worden.

Sebastian Vettel stuitte op een probleem in Bahrein. De besturingselectronica (CE) kreeg een aantal defecten die Ferrari ertoe hebben aangezet om deze te verwisselen voor een nieuwe vanwege het strakke tijdschema tussen vrije training 3 en de kwalificatie. Ferrari startte een grondig onderzoek om erachter te komen of het probleem lag aan de hardware of aan de software. En uit de data bleek dat de CE voor de rest van het seizoen volledig bruikbaar is. Het is een enorme opluchting voor de Duitse WK-leider omdat het verliezen van een nieuwe unit zo vroeg in het seizoen vrijwel zeker tot een penalty zou hebben geleid.

Mercedes heeft de CE én de ES van Valterri Bottas vervangen wat betekent dat hij op zijn laatste units daarvan zit. Na de betrouwbaarheidsproblemen in Bahrein die het einde van de race voor Daniel Ricciardo betekenden, heeft Red Bull besloten hetzelfde duo van componenten te vervangen in de auto van de Australiër. Dus ook hij zit aan zijn laatste CE en ES. Kevin Magnussen gebruikt ook zijn tweede CE en ES in zijn competitieve Haas. Bij Toro Rosso gebruikt Brendon Hartley zijn tweede turbocharger en MGU-H terwijl teamgenoot Pierre Gasly op zijn tweede turbocharger, verbrandingsmotor en MGU-H zit. Omdat de regels zo streng zijn en er dit seizoen 21 rondes zijn, staan teams, vooral die met Ferrari-, Honda en Renault-motoren, voor een moeilijke klus. Met de vroege betrouwbaarheidsproblemen dreigen er straffen en die mogen zo ongeveer halverwege het seizoen verwacht worden.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS