Formule 1

Gaan de 100 miljoen euro van McLaren naar Toro Rosso?

Uitgegeven door Wim Boekel • 18 oktober 2017 10:06

Honda kwam terug naar de Formule 1 met McLaren. Het contract met het Britse team werd door Ron Dennis, de voormalig directeur, afgesloten met de Japanners. Naar verluid kreeg het team uit Woking van de autofabrikant een gegarandeerd bedrag van 100 miljoen euro per jaar. Na drie ongelukkige seizoen waarin de motor onbetrouwbaar bleek en niet de verwachtte prestaties leverde gingen de twee partijen uit elkaar. Volgend jaar ligt de krachtbron in de Toro Rosso. Betekent dat dat het kleine team uit Faenza eenzelfde bijdrage van Honda gaat krijgen?

Scuderia Toro Rosso

“Er is geen groot onderscheid, het is simpelweg een nieuw partner”, zei Honda-directeur Yusuke Hasegawa tegen Motorsport-Total. “Ik geloof niet dat er een groot onderscheid gemaakt wordt. We zijn al begonnen om ons op het komende jaar voor te bereiden.”

Dat is met name de sportieve kant van het verhaal, wanneer de Japanner McLaren en Toro Rosso met elkaar vergelijkt. “De naam McLaren-Honda is zeer beroemd, zeker in Japan. Maar waarschijnlijk ook in andere landen” vertelt de Japanner. De combinatie haalde van 1988 tot en met 1991 vier wereldtitels op rij. Daarom was de combinatie voor het Japanse merk waardevoller dan de samenwerking die men nu met Toro Rosso op gaat zetten en de jacht op een Grand Prix-overwinning mee voortzet. Het is dan ook niet voor te stellen dat de Japanners hetzelfde bedrag van 100 miljoen euro gaat betalen.

Fernando Alonso streek van het bedrag al 20 miljoen euro op. Ook Jenson Button krijgt tot het einde van het jaar nog een bedrag, waarmee hij zeker geen honger hoeft te leiden. Daar ligt ook het grote verschil met Toro Rosso, de inspraak in de rijders. “Momenteel kunnen we over de coureurs van Toro Rosso niks zeggen”, zei Hasegawa. Dat betekent niet dat Honda graag een Japanner in de auto wil, maar dat Toro Rosso daar niet verplicht toe is. “We bevinden ons niet in die positie om daar iets over te zeggen. Natuurlijk kunnen met ze onderhandelen, maar het is geen onderdeel van het contract.” Het is dan ook niet meer dan een vriendendienst als Red Bull daar op in gaat. Dat heeft tot gevolg dat Honda niet bijdraagt in de salarissen van de coureurs.

“Natuurlijk verwachten we goede coureurs te hebben”, zegt de Japanner. “Het is heel belangrijk dat de coureurs goede feedback geven, zoals bij McLaren.” Toch is er wel een voordeel en dat is dat er komend jaar geen wereldkampioen in de auto zit. “Daarom kan het zijn dat de verwachtingen van buitenaf lager zijn”, is de Honda-directeur zich van bewust. “In dat opzicht zal ik misschien ook wat minder druk van buitenaf hebben. Maar intern maakt het geen verschil. We moeten aantonen dat we beter werk kunnen doen.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS