Formule 1

FOTO'S: Het nieuwste bommetje van Renault

Uitgegeven door HJ van Keulen • 13 september 2017 08:37 • Print artikel

Renault Sport is verheugd met de onthulling van de nieuwe Mégane R.S. op de autoshow van Frankfurt. Sinds de lancering van de eerste generatie Mégane R.S in 2004 heeft het model een sterke reputatie opgebouwd in de high-performance-klasse van het C-segment. De compleet nieuwe Mégane R.S. zet de traditie van Renault Sport voort met een ongekend niveau van efficiency, rijdynamiek en rijplezier. Dit dankzij verbeterd performance-onderstel met 4CONTROL vierwielbesturing – een primeur in het segment. En een nieuw ontwikkelde turbomotor met 280 pk en 390 Nm, gekoppeld aan een handbediende of automatische transmissie (voor het eerst in de Mégane R.S.). "Het is een genot om mee te rijden”, liet Renault F1-coureur Nico Hülkenberg optekenen.

Renault Mégane R.S.

“Ik was betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe Renault Mégane R.S. en ben trots om ambassadeur te mogen zijn. Dankzij veel nieuwe technologie, waaronder 4CONTROL, is het model nog efficiënter en wendbaarder dan zijn voorganger. Het is een genot om mee te rijden”, aldus Nico Hülkenberg – Renault Sport Racing Formula 1-coureur en Renault Sport Cars-ambassadeur

Het expressieve design en de sportieve lijnen zijn een directe verwijzing naar het dynamische karakter van de nieuwe Mégane R.S. en de rijke historie van Renault in de autosport.

Hij onderscheidt zich met zijn krachtige proporties en brede wielkasten, die voor en achter respectievelijk 60 en 45 mm zijn verbreed ten opzichte van de Mégane GT. De algehele breedte is daardoor toegenomen. De wielkasten zijn gevuld met 18- of 19-inch wielen voor optimale stabiliteit en verbeterde prestaties in bochten en die uiteraard bijdragen aan de imposante uitstraling van de nieuwe Mégane R.S.

Renault Mégane R.S.

De nieuwe voorbumper kenmerkt zich door de karakteristieke Renault Sport Formule 1-achtige voorvleugel in Gris Gunmetal dat sterk contrasteert met andere in hoogglans uitgevoerde elementen in de grille. Grotere luchtinlaten voor betere koeling van de intercooler en motor. En een specifieke grille met honingraadpatroon kenmerkend voor Renault Sport.

Renault Mégane R.S.

Het design van opzij valt op door het silhouette met vloeiende en krachtige lijnen die geaccentueerd worden door de brede wielkasten. Luchtopeningen achter de voorste wielkasten. En de geprononceerde dorpels met zwarte rand die doorloopt van voor tot achter en een ‘flat floor’-effect creëert, bekend uit de autosport.

Renault Mégane R.S.

Aan de achterzijde is een nieuwe spoiler in carrosseriekleur voor meer downforce en die de visuele breedte van de Mégane R.S. vergroot. Centraal in het midden geplaatste uitlaat eindstuk. En een functionele diffuser voor extra neerwaartse druk op hoge snelheden, geïnspireerd op die uit de Formule 1.

Renault Mégane R.S.

Nieuwe carrosseriekleur
De Mégane R.S. is leverbaar in de nieuwe carrosseriekleur Orange Tonic. Evenals de van Renault Sport bekende kleur Jaune Sirius profiteert de nieuwe lakkleur van een unieke glans voor een speciaal effect. Het maakt de Mégane R.S. nog sportiever en de kleur past bovendien perfect bij het interieur van de auto, dat opvalt door sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen ende kleur van de cockpit in Gris Charcoal met rood stikwerk. Er is keuze uit twee soorten bekleding (‘carbon fibre weave’ of Alcantara).
En de pedalen en versnellingspookknop zijn van aluminium.

Renault Sport maakte gebruik van de presentatie van de R.S. 17 – de 2017-versie van Renaults Formule 1-auto – om ook het nieuwe logo te onthullen dat zowel door Renault Sport Racing als Renault Sport Cars gebruikt wordt. De Mégane R.S is het eerste productiemodel dat dit nieuwe logo draagt.

Renault Mégane R.S.

4CONTROL-onderstel: unieke feature in het segment van de Mégane R.S.
De prestaties van de nieuwe Mégane R.S. zijn naar een ongekend hoog niveau getild dankzij twee unieke features in deze klasse. Met het 4CONTROL-onderstel met vierwielbesturing (standaard) is de Mégane R.S. nog wendbaarder en stabieler bij hoge bochtsnelheden. De besturing is preciezer en de draaicirkel verkleind. De door Renault Sport minutieus afgestelde 4CONTROL-techniek zorgt voor een unieke rijervaring in deze klasse. En vier hydraulische compressiestops optimaliseren de demping en elimineren tegenschokken. In combinatie met het Cup-chassis biedt het verbeterde wegligging op alle soorten wegdek en een ongeëvenaard comfortniveau in combinatie met het Sportchassis.

Renault Mégane R.S.

Renault Mégane R.S.

Andere eigenschappen die de prestaties optimaliseren, zijn de nieuw ontworpen en stijvere voorwielophanging. Het nieuwe Torsen limited slip differentieel is bij het Cup-chassis voorzien van andere spereigenschappen voor verbeterde tractie en grip in bochten bij tijdens accelereren en vertragen. Beide onderstelvarianten hebben een specifieke afstelling (vering, dempers, stijfheid anti-rollbar).

Renault Mégane R.S.

Nieuwe 1,8-liter turbomotor
De Mégane R.S. wordt aangedreven door een nieuw ontwikkelde turbomotor met directe brandstofinjectie. Deze is ontwikkeld met de expertise binnen de gehele Alliantie Renault-Nissan.
De 1,8-liter (1.798 cm3) viercilinder benzinemotor levert een vermogen 205 kW (280 pk) bij 6.000 t/min en 390 Nm trekkracht tussen 2.400 en 5.000 t/min.

Om de TCe 280-motor optimaal te laten presteren onder de motorkap van de Mégane R.S. hebben de ontwerpers veel aandacht besteed aan de cilinderkop, de luchttoevoer en de uitlaat. De cilinderkop werd grondig herzien in samenwerking met Formule 1-technici. De verbeterde luchtfilter met dubbele inlaat zorgt voor betere luchtdoorstroom. En de Twin Scroll turbo reageert sneller bij lage toeren.

Het gemiddelde brandstofverbruik van de Renault Mégane R.S. met EDC-automaat en 18-inch wielen is vastgesteld op 6,9 l/100 km volgens de NEDC-test, wat overeenkomt met een CO2-emissie van 155 g/km.

Renault Mégane R.S.

Voor het eerst keuze uit twee transmissies
Nooit eerder werd een Mégane R.S. aangeboden met keuze uit twee transmissies.
Handbediende zesversnellingsbak en een Zestraps EDC-automaat met dubbele koppeling.

De overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbakken zijn geoptimaliseerd door Renault Sport voor maximale rijdynamiek én brandstofefficiency, terwijl de schakeltijden van de EDC-transmissie zijn verkort.

De EDC-automaat onderscheidt zich met een aantal specifiek kenmerken. De schakelflippers zijn geïnspireerd op de racerij en bieden de mogelijkheid om te schakelen zonder het stuurwiel los moeten te laten in bochten. Multi-Change Down technologie maakt het om supersnel én meerdere keren direct achter elkaar terug te schakelen. En Launch Control zorgt voor de snelst mogelijke acceleratie vanuit stiltand. Ook deze techniek is afkomstig uit de autosport. De functie is actief in de rijmodi Race en Sport en werkt optimaal samen met de daarvoor aangepaste traction control.

Mégane R.S. Trophy met 300 pk en 400 Nm
Nog voor het einde van 2018 introduceert Renault Sport de nieuwe Mégane R.S. Trophy met een 300 pk en 400 Nm sterke motor. Hij komt standaard met 19-inch wielen en het Cup-chassis, evenals additionele technieken die de rijdynamiek verder verbeteren.

Renault Sport introduceert twee noviteiten die zorgen voor een nog grotere stopkracht:
Voor nieuwe 355 mm remschijven met Brembo-remklauwen en optionele gietijzer-aluminium remschijven.

Upgrade voor R.S. Monitor
Dankzij het telemetriesysteem aan boord van de Mégane R.S. biedt het model ook plezier buiten het rijden. De nieuwste versie van de R.S. Monitor is gebruiksvriendelijker, voorzien van een nieuwe lay-out en biedt keuze uit twee configuraties. De real-time informatie van de R.S. Monitor wordt getoond op het beeldscherm van het R-LINK 2 infotainmentsysteem. En de R.S. Monitor Expert biedt de mogelijkheid om een smartphone of camera te koppelen om de rit te filmen, bijvoorbeeld op het circuit. De rijkunsten in de video kunnen vervolgens worden geanalyseerd. Ook kan de video op social media worden gedeeld. Er is een speciale website waar klanten van Renault Sport hun eigen video’s kunnen uploaden om die te bekijken en vergelijken met anderen.

R.S. Vision: gepatenteerde verlichting van Renault Sport
Net als bij de vernieuwde Renault Clio R.S. is ook de nieuwe Mégane R.S. voorzien van unieke R.S. Vision LED-verlichting in de vorm van een ‘chequered flag’, geïntegreerd in de voorbumper.

Deze door Renault Sport gepatenteerde verlichting omvat zowel de mistlampen als de dynamische bochtverlichting, dim- en grootlicht. Tevens zijn de knipperlichten bij de Mégane R.S. voor het eerst geïntegreerd in de bekende C-vormige LED-dagrijverlichting.

Renault Mégane R.S.

Persoonlijke voorkeur instellen via Multi-SENSE
Het systeem Renault Multi-SENSE biedt keuze uit vijf rijmodi die het rijgedrag van de auto beïnvloeden door de reactie op het gaspedaal, de tegendruk van de besturing of bijvoorbeeld het schakelgedrag van de EDC-automaat aan te passen.
*Comfort: helpt het brandstofverbruik te minimaliseren.
*Normal: de ideale combinatie van comfort en sportiviteit.
*Sport: sportief rijgedrag dankzij fellere motorreactie, meer motorgeluid en zwaardere besturing, terwijl het ESP-systeem meer speling toelaat.
*Race: ontwikkeld voor maximale performance (op het circuit) dankzij de sportiefste set-up van het 4CONTROL-systeem, terwijl het ESP is uitgeschakeld.
*Perso: maakt een gepersonaliseerde modus mogelijk door de verschillende rijsystemen afzonderlijk van elkaar in te stellen.

Via de R.S. Drive-knop kan direct de Sport- of Race-modus worden ingeschakelde door de knop respectievelijk kort of lang ingedrukt te houden.

Rijhulpsystemen voor dagelijks gebruik
Ondanks de sterk verbeterde performance is de nieuwe Mégane R.S. nog altijd een ruime vijfdeurs hatchback. De dagelijkse bruikbaarheid is verder verbeterd door de reeks nieuwe Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) die via de touchscreen van R-LINK 2 kunnen worden in- of uitgeschakeld.
Zoals adaptive Cruise Control (ACC) en Active Emergency Braking System (AEBS), Lane Departure Warning (LDW), Safe Distance Warning (SDW), Traffic Sign Recognition met Over Speed Prevention (TSR met OSP) en Blind Spot Warning (BSW), Achteruitrijcamera, parkeersensoren voor, achter en opzij en Easy Park Assist.

De nieuwe Renault Mégane R.S. is standaard uitgerust met het omvangrijke R-LINK 2 multimediasysteem met 7 inch touchscreen en kan naar wens worden opgewaardeerd naar een 8,7 inch touchscreen in portrait formaat.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS