Formule 1

FOTO'S: een bommetje van Renault voor op de weg, maar met F1-technologie

Uitgegeven door Johan Vis • 22 juli 2018 20:09 • Print artikel

Liefhebbers kunnen zich opmaken voor nog betere prestaties en een sportiever design met de nieuwe Renault Mégane R.S. Trophy die aan de Renault Sport line-up wordt toegevoegd.

De nieuwe Renault Mégane R.S. Trophy

Het nieuwe lid van de Trophy familie – die groeit sinds de lancering van de eerste Mégane R.S. – is voorzien van een volledig geoptimaliseerde 1,8-liter turbomotor met een toegenomen output van 300 pk, 220 kW en 420 Nm*. De verbeterde prestaties zijn vooral te danken aan de toepassing van baanbrekende technieken, zoals de turbocompressor en het uitlaatsysteem. De motor is te combineren met een handbediende zesbak of automatische EDC-transmissie met dubbele koppeling. De Renault Mégane R.S. Trophy is eind 2018 leverbaar. Prijzen worden later bekend gemaakt.

De nieuwe Renault Mégane R.S. Trophy

Behalve de nieuwste innovaties van Renault Sport op het gebied van chassis en wielophanging, inclusief 4CONTROL vierwielbesturing en schokdempers met hydraulische compressiestops, is de nieuwe Mégane R.S. Trophy ook standaard uitgerust met het Cup-chassis met stijvere dempers en een nieuw Torsen® mechanisch limited-slip differentieel. Dat geldt ook voor de gietijzer-aluminium remschijven op de vooras, specifieke 19-inch wielen en high-performance Bridgestone banden die optioneel kunnen worden gecombineerd met nieuwe, exclusieve en nog lichtere wielen.

De nieuwe Renault Mégane R.S. Trophy

Voor optimaal gevoel kan de nieuwe Mégane R.S. Trophy worden uitgerust met de nieuwste generatie Recaro-voorstoelen met Alcantara bekleding. Ondanks dat de Trophy voldoet aan de behoeften van liefhebbers die op zoek zijn naar exclusiviteit, is de Trophy uitermate geschikt voor dagelijks gebruik en voorzien van alle features van de Mégane R.S., waaronder:
 De mogelijkheid om verschillende rijmodi te selecteren via het Multi-Sense systeem.
 De uitzonderlijke prestaties van het verlichtingssysteem R.S. Vision.
 Het telemetriesysteem R.S. Monitor.

De nieuwe Renault Mégane R.S. Trophy

“Ik was betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe Renault Mégane R.S. en ben blij dat een nog sportievere versie aan het aanbod is toegevoegd! Alle noviteiten van de nieuwe Renault Mégane R.S. Trophy zorgen voor nog betere prestaties en een intensere beleving. Het toegenomen motorvermogen, de extra grip van de banden en het verbeterde uithoudingsvermogen van de remmen zijn uiteraard positief. Ik ben ook enthousiast over de nieuwe stoelen. De ondersteuning tijdens sportief rijden is uitstekend”, zei Nico Hülkenberg – Renault Sport Racing Formula 1-coureur en Renault Sport ambassadeur.

De nieuwe Renault Mégane R.S. Trophy

Mégane R.S. Trophy: wat een historie!
De eerste Mégane R.S. Trophy werd gelanceerd in 2005, slechts negen maanden na de verkoopstart van de Mégane II R.S. De aanpassingen waren gericht op het zogeheten Sport2 chassis. Lichtere wielen, stuggere veren, specifieke dempers en uitschakelbare ESP optimaliseerden de performance.
De Trophy versie van de Mégane III R.S. kwam in 2011 en was gebaseerd op de versie met Cup chassis. De motor kreeg een vermogensupgrade van 250 naar 265 pk en was de snelste voorwielaangedreven productieauto in die tijd. Laurent Hurgon klokte op de Nürburgring-Nordschleife een indrukwekkende rondetijd van 8:07.97. Mede hierdoor werd de Mégane III R.S. Trophy een groot succes, met twee keer zo veel verkochte exemplaren dan vooraf werd verwacht.

De nieuwe Renault Mégane R.S. Trophy

Met de stijlkenmerken van Mégane Collection uit 2014 richtte de laatste versie zich nog meer op prestaties. Zoals zijn naam al doet vermoeden, kreeg de 275 Trophy een nog sterkere motor met 275 pk, evenals een titanium uitlaatsysteem van Akrapovič, een lager gewicht en optionele Öhlins schokdempers.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS