Formule 1-teams vertrouwen Ferrari en Haas F1 niet, maar hebben 'geen enkel bewijs': "Lijkt wel heel erg op de auto van vorig jaar"
Uitgegeven door Wim Boekel • 28 maart 2018 18:54
Force India en McLaren willen een onderzoek naar de band tussen Ferrari en Haas na hun ‘magische’ prestatie tijdens de Australische GP. De derde startrij werd volledig door de Haas F1-auto's bezet na de kwalificatie in Melbourne en stonden vierde en vijfde voor Red Bull totdat ze na de foute pitstops moesten opgeven. Het zorgde voor gefronste wenkbrauwen over de relatie tussen Haas en het team wat ze van onderdelen voorziet; Ferrari, wie ook hun chassis-partner Dallara in de windtunnel toelaat.
De reglementen van de F1 verbieden ten strengste het doorsluizen van informatie over onderdelen die de teams zelf moeten produceren. Een regel die ook moet voorkomen dat personeel te gemakkelijk van het ene naar het andere team kan overstappen.
Teambaas Ormar Szafnauer van Force India wil de handhaving van die regels bespreken bij de bijeenkomst van F1’s strategy group volgende week. “Ik weet niet hoe ze het doen, het is magisch”, zei hij. “Het is nooit eerder gedaan in de Formule 1. Het bestaat toch niet dat nieuwkomers na een paar jaar zo’n auto kunnen produceren? Ik zou ook wel zo’n toverstok willen hebben."
McLaren coureur Fernando Alonso noemde de 2018 Haas al een “Ferrari replica” in Melbourne, iets waar zijn teambaas Zak Brown tegen Autosport zei dat het uitgezocht moest worden. Volgens Grosjean is het allemaal te verklaren door de Ferrari-ophanging aan de voorkant, een onderdeel wat je mag gebruiken van andere teams. Deze zorgt voor een zeker aerodynamisch ontwerp door de luchtstromen die het veroorzaakt.
Brown geeft toe dat hij “geen enkel bewijs heeft” om aan te tonen dat Haas de regels overtreed, maar zei: “We weten dat ze een erg nauwe band hebben met Ferrari, en we moeten zeker zijn dat die niet te nauw is. Er zou een zekere invloed kunnen zijn, sommige onderdelen lijken wel heel erg op de auto van vorig jaar, maar dat is voor de mechanici en de FIA om te bepalen.”
Brown en Szafnauer zeggen dat meerdere teams achter een verheldering van de Ferrari/Haas relatie zouden staan. Szafnauer zei dat hij uitleg van de FIA wilde hoe de reglementen precies worden nageleefd. “Alle aerodynamische onderdelen moeten van eigen makelij zijn”, zei hij. “Ik zou niet weten hoe je zonder onderzoek dit zou kunnen controleren. Grondig onderzoek vertelt je of iemand binnen het kader van de regels goed bezig is. Het gaat erom of het je eigen idee of niet is. En bij Haas weet ik het niet. Misschien is het wel van hunzelf, maar het is erg verdacht, hoe kan je die kennis opdoen zonder de geschiedenis en juiste mensen?”/ Door Alan van Rijn.




