Formule 1

Formule 1-teams manipuleerden opzettelijk rijhoogte met stuurwiel; Charlie Whiting grijpt in

Uitgegeven door Wim Boekel • 18 januari 2018 08:08

FIA-wedstrijdleider Charlie Whiting zegt dat teams afgelopen seizoen trucs met de ophanging hebben uitgehaald om de prestaties van de auto’s te verbeteren. Volgens de Brit hadden de auto’s van de ene kant van het stuurslot tot de andere kant van het stuurslot een limiet op de rijhoogte van 5 millimeter. Whiting drukt zijn zorg uit dat de teams opzettelijk de auto manipuleerden om de rijhoogte te verlagen in de bochten, waardoor de aerodynamica verbeterde en de auto’s meer grip in de bocht hadden.

Formule 1


“Het werd gedurende het seizoen duidelijk dat sommige teams de ophanging en stuurwiel-systemen ontworpen in een poging om de voorkant van de auto te veranderen”, zegt de wedstrijdleider tegen The Checkered Flag. “Waar sommige veranderingen onomkeerbaar waren toen het stuurwiel van slot-tot-slot gedraaid werd, vermoeden we dat het effect van sommige systemen ver van de incidentele veranderingen van rijhoogte lagen. We geloven dat elke niet-incidentele verandering van de rijhoogte zeer waarschijnlijk invloed heeft op de aerodynamische prestaties van de auto’s.”

Nu aan het licht is gekomen dat F1-teams spelen met de ophanging om een voordeel te behalen, is een 25-jarige regel door Whiting van stal gehaald. “Elk systeem, apparaat of procedure welke de beweging van de coureurs gebruikt om de aerodynamische karakteristiek van de auto aan te passen, is verboden”, zo luidt de regel. Volgens Whiting moeten de auto’s dan ook boven de voorgeschreven limiet van 5 millimeter liggen als de auto van stuurslot-tot-stuurslot wordt bewogen. De bewijslast ligt hierbij bij de teams.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS