Formule 1

Formule 1-coureur Fernando Alonso begint een esport-team: "Ik ben eindelijk teambaas"

Uitgegeven door Wim Boekel • 23 november 2017 22:18

Max Verstappen mag dan van de Formule 1-spellen zijn, toch is het Fernando Alonso die als eerste Formule 1-coureur een esport team begint. Alonso is een alliantie aangegaan met McLaren-sponsor Logitech en het Spaanse team G2 om verder uit te breiden in de wereld van de computergames. Het team gaat verder onder de naam FA Racing G22 Logitech en gaat in de topseries spelen in de F1 als in andere categorieën.



“Ik ben eindelijk een teambaas”, reageert Alonso lachend tijdens de presentatie van het team in de Yas Marina-paddock. “Er komen geen vroege bijeenkomsten. We gaan de manier waarop we werken volledig veranderen!”

Alonso vertelt een aantal maanden terug benaderd te zijn door Logitech en G2 en dacht vervolgens dat dit het juiste moment was om in het esport-racen te stappen.

“Het was erg gaaf en het is een compleet nieuw ding om te ontdekken”, vertelde de F1-coureur. “Ik denk dat esports in andere formats erg succesvol is, maar in racen is dit het begin. Er is een groot potentieel. Ik ben blij om een van de eerste coureurs te zijn die in deze richting investeert en ik denk dat goede en leuke tijden er aan gaan komen. Niet allen voor ons, maar ook voor de gamers thuis en voor de fans.”

De focus van FA Racing gaat op professionele kampioenschappen liggen, zoals F1 en rFActor, waarbij volgens Alonso de fans ook met hem moeten kunnen gaan racen. “Nog niet. Maar we hebben wat ideeën voor de fans voor online-competities”, reageerde de Spanjaard als hem gevraagd wordt of hij ook bij het team is vastgelegd. “Maandelijks kunnen ze niet alleen deelnemen met onze professionele coureurs, maar ook met mij. Ik ga zeker langzamer zijn. Meer op amateurniveau. We gaan lol hebben, dat is het eerste, en we ontwikkelen een platform dat beschikbaar is voor iedereen in de wereld.”

Volgens de commercieel directeur van de F1, Sean Bratches, is het besluit van Alonso een enorme boost voor de aantrekkingskracht van de Formule 1 voor jonge fans. “Fernandos merk is een pilaar van het succes van de F1 in de echte wereld en zoals elk merk stappen ze in deze gebieden, hij geeft krediet”, aldus Bratches. “Het is een grote business en wordt groter. F1 en Fernando zijn er in een vroeg stadium, los van het feit dat het er al een paar jaar is.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS