Formule 1

Formule 1: "Aerodynamische effect op de auto beperken en niet opgeslokt door de motor"

Uitgegeven door Wim Boekel • 12 februari 2018 07:47 • Print artikel

Volgens technisch directeur van Mercedes James Allison kan de Halo, de hoofdbescherming op de Formule 1-auto, het gewicht van een Londense dubbeldekker dragen. Het controversiŽle stuk bescherming is dit jaar voor het eerst verplicht.

Formule 1 2018 Max Verstappen


"Het bevestigen is een grote uitdaging," reageerde Allison tegen Planet F1. "Dit is geen gemakkelijk stukje werk, het is een aantal kilo's titanium wat op de auto gezet moet worden inclusief alle veranderingen die we moet doorvoeren om het te bevestigen. De auto moet beneden de gewichtslimiet blijven. Halo is gewoonweg niet licht, omdat het Ťcht, Ťcht heel veel belasting met zich meebrengt."

"We moeten het ontwerp van het chassis versterken, zodat het Halo systeem grofweg het gewicht van een Londense dubbeldekker kan dragen, om er zo zeker van te zijn dat het bij een incident de coureur ervan verzekerd is dat zijn hoofd is beschermd."

Ook legt de technisch directeur uit dat de Halo een enorme aerodynamische uitdaging was. "Het is ons toegestaan om een aerodynamische kuip er omheen te plaatsen, wat ons een bepaalde hoeveelheid ruimte geeft om het aerodynamische effect op de auto te beperken," zei Allen. "En we richten ons hierop, zodat de Halo het soepele rijden en de prestatie van de motor niet verstoort. Dus moeten we er voor waken dat de Halo niet wordt "opgeslokt" door de motor. We verzekeren ons er ook van dat het gedrag van de achtervleugel niet wordt beÔnvloed."

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS