Formule 1

Ferrari haalt alles uit de kast om de F1-titel te halen: 3D-printing voor sterkere motor

Uitgegeven door Mitchell Koolen • 2 februari 2017 06:54

Scuderia Ferrari rekent volgens het Engelse Autosport op 3D print technologie voor een innovatief ontwerp van de zuiger, wat eenmaal geproduceerd, een enorme boost geeft aan de 2017 krachtbron. Nadat het team niet voldeed aan de verwachtingen van het 2016 voorseizoen, vinden Ferrari's vorderingen plaats onder een sluier van geheimzinnigheid. Dit op orders van grote hoogte, Sergio Marchionne zelf, die overigens aangeeft na 2018 met pensioen te gaan.



Project 668 is vergevorderd, en de geplande onthulling voor publiek met een filmdag op het circuit in Fiorano is op 24 februari. Het testen van de motor is de eerste stap. Hoofdontwerper Sassi Lorenzo en Enrico Gualteri die verantwoordelijk zijn voor de assemblage, hopen de laatste hand te leggen op stoutmoedige veranderingen. Technisch directeur Mattia Binotto verwacht een grote doorbraak. De verbranding heeft de grootste focus, met de kamer die onder overwegend verhoogde druk komt, dankzij het Turbulent Jet Ignition System. Het schijnt dat een nieuw ontwerp voor een micro-injectie van Magneti Marelli de perfecte vlam voor de verbrandingskamer moet verzekeren, dit zou de prestatie verhogen en verbruik verminderen. De veranderingen zetten de motor onder hevige druk, 400 bar is mogelijk samen met een grote temperatuursverhoging, dit kan leiden tot onbetrouwbaarheid. Om het doel te bereiken heeft Ferrari een revolutionaire aanpak wat betreft het ontwerp van de krachtbron.

Het team test een nieuw ontwerp van de zuiger dat gebruikt maakt van een nieuw soort staallegering. Ook al heeft de FIA een limiet op het aantal materialen dat een fabrikant mag gebruiken, Ferrari is op zoek naar een manier om van het gewone aluminium gebruik af te komen. Aluminiumlegeringen zijn lichter dan staal, maar hebben niet de weerstand tegen vervormingen zonder te breken onder hoge temperaturen.

Om Ferrari te helpen in hun vraag naar de juiste legering, evalueren de techneuten in Maranello de nieuwste 3D print-technieken. Beter bekend in de industrie als toegevoegde fabricage. Door het gebruik van deze techniek kunnen engineers dunne lagen bouwen op materiaal, laag voor laag. Hierdoor is het mogelijk complexe figuren te creëren wat voorheen niet mogelijk was met de traditionele manieren van gieten en machinale methodes.

De mate van vrijheid, die 3D printen geeft, bevorderdt ook de productiesnelheid. Hierdoor is een geheel nieuwe deur opengegaan op het gebied van ontwerp-ontwikkeling, voor iets waar men voorheen gebonden was aan plastic onderdelen voor windtunnelmodellen. Het gebruik van materialen als staallegeringen kan overwogen worden omdat het niet langer nodig is een massief oppervlak te maken. Honingraat ontwerpen zijn mogelijk en hebben het voordeel sterk te zijn zonder het nadeel van gewicht.

Ferrari is waarschijnlijk niet de enige op zoek naar nieuwe technologie, Binotto hoopt de prestatie verbeteringen zo snel mogelijk op het circuit te zien, misschien al bij de start van het seizoen.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS