Formule 1

Fabrikant LMP1-bolides haakt af: "Alles wat ik weet is dat we een contract tekende voor twee auto's"

Uitgegeven door Wim Boekel • 25 augustus 2017 16:09

Perrinn heeft haar plannen om een non-hybride LMP1-bolide voor het FIA World Endurance Championship te ontwikkelen opgegeven. Het in Engeland gevestigde bedrijf gaat zich nu op een volledig elektrisc, semi-autonome prototype richten, waarmee men mogelijk in de toekomst tijdens de 24 uur van Le Mans via Garage 56 kan deelnemen. Garage 56 is de pitbox welke op het Circuit de la Sarthe is gereserveerd voor experimentele auto’s.

2017 LMP1


In mei kondigde Perrinn nog aan dat men twee auto’s had verkocht voor het seizoen 2018. Het bedrijf heeft de plannen gestaakt, zo meldt eigenaar Nicolas Perrin aan Endurance-info, nadat men geen betalingen van de klant ontving. Het verhaal gaat dat het project werd ondersteund door Dacia, welke eigendom van Renault is, en de budget vliegtuigmaatschappij Wizz Air. Beide voldeden echter niet aan de geëiste deadline van Perrinn.

“Het is lastig te accepteren, maar we gaan door” vertelde Perrin. “Ik heb niet alle informatie. Wat ik weet is dat we in mei een contract tekende voor twee auto’s. De eerste betaling kwam binnen, maar in juni werd het geld al niet betaald. Het project was al gestart met verscheidende mensen die er fulltime aan werkten. Ik denk dat er nog kansen zijn dat de klant aanwezig is in 2018, maar niet met Perrinn.” Het merk is ondertussen dus al volop in een ander project gedoken, met een volledig elektrische auto. Onder de naam ‘Project 424’ moet de huidige LMP1-bolide een elektrische auto worden die ook volledig autonoom kan rijden.

“Ik wil deze technologie naar de 24 uur van Le Mans brengen met een LMP1” vertelde de Fransman. “Ik heb twee jaar succesvol besteed aan het werken aan het Nio EP9-programma. De elektrische auto heeft overal record gebroken, ondanks haar gewicht van bijna twee ton. Ik wil deze technologie naar de 24 uur van Le Mans brengen met een LMP1-auto. We gaan binnen een paar dagen een presentatie geven met meer gedetailleerde informatie over het project. We willen terugslaan en Perrinn voor de toekomst herpositioneren.” Perrinn is inmiddels in gesprek met de FIA en ACO over het project. De auto heeft altijd een coureur achter het stuur, ook als deze zelfstandig rijdt. De coureur kan in specifieke omstandigheden de controle overnemen, zoals bij het rijden in verkeer.

“De auto is nooit alleen op de baan”, vertelde Perrin. “Het legt eerst vast wat de coureur deed, door het her te gebruiken. Je kunt de auto niet alleen de baan opsturen en het in een stand-alone modus laten rijden. Garage 56 toont de visie van de toekomst. Het vinden van de partners voor dit type project is makkelijker.” Volgens de eigenaar van Perrinn gaat de auto de snelheid van een GT-bolide krijgen in Le Mans.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS