Formule 1

Exorbitante gridstraffen in de Formule 1 aangepast door de FIA: "Automatisch achteraan starten"

Uitgegeven door Mitchell Koolen • 7 december 2017 17:31

Het afgelopen seizoen in de Formule 1 stond net als 2016 weer bol van de gridstraffen. Vooral de straffen na het wisselen van motoronderdelen waren exorbitant. Regelmatig werden coureurs bestraft met 15-20 gridplaatsen of meer. Dit terwijl er maar twintig coureurs meedoen. Zo kregen bijvoorbeeld Alonso en Vandoorne met hun kwakkelende Honda-motoren geregeld extreem hoge gridstraffen. Hier komt vanaf seizoen F1-2018 verandering in en daarmee lijkt de FIA gehoor gegeven aan de teams, coureurs en fans.

Formule 1 2017 Max Verstappen

Vanaf de start van het nieuwe F1-seizoen geldt dat als een coureur een gridstraf ontvangt van vijftien plaatsen of meer, hij dan automatisch achteraan de grid opgesteld wordt. Indien er meerdere coureurs met een soortgelijke straf zijn worden zij opgesteld achteraan de grid op volgorde waarin de onderdelen gewisseld werden.

De regel werd woensdag in Parijs bevestigd tijdens een meeting van de FIA’s World Motorsport Council (WMSC). In 2018 zal ook het aantal motoren wat gebruikt kan worden zonder penalty van vier teruggebracht worden naar drie stuks.

De belangrijkste overige aanpassingen in het sportieve en technische reglement voor 2018:

- De positie van de camera's en spiegels ten behoeve van het Halo beschermingssysteem.

- Minimum gewicht en volume voor opslag van energie (batterijen).

- Introductie van gedetailleerde specificatie voor olie.

- Aanpassingen om het verbranden van olie als brandstof tegen te gaan.

Wil je komend Formule 1-seizoen één van de Grands Prix bezoeken?

INFORMATIE kaarten Grand Prix van Duitsland

INFORMATIE kaarten Grand Prix van België

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS