Formule 1

Eιn WK-punt van Vettel kost meer dan honderdduizend blikjes Red Bull

Uitgegeven door Jeroen Scholte • 31 december 2014 16:22

Stellen dat er een hoop geld omgaat in de Formule 1 is hetzelfde als stellen dat de aarde vast wel rond moet zijn. Teams hebben enorme en hypermoderne complexen met ontzettend veel knappe en flink afgestudeerde koppen, honderden personeelsleden, dure voorzieningen, enorme vervoerskosten en nog veel meer torenhoge kostenposten, en dat alleen maar om twee wagens zo hard mogelijk over een circuit te laten racen.


Daar komt dan nog eens bovenop dat de rijders, en zeker de toprijders met hun indrukwekkende cv’s, enorme salarissen binnen harken. In een sport waarin de kwaliteit van het materiaal vaak nog belangrijker is dan het vakmanschap van de atleet zelf, wordt voor de juiste coureur miljoenen neergeteld zonder ook maar met de ogen te knipperen. En dat allemaal in de hoop dat die ene superster ergens nog precies die twee of drie tienden van een seconde kan vinden, waar de mindere wegpiraten voor eeuwig naar zullen blijven zoeken.

De vraag is dan ook: hoe duur zijn die enkele tienden van een seconde die een rijder vindt nou eigenlijk precies? Het antwoord: duurder dan peperduur.

Althans, wanneer je het over bijvoorbeeld Sebastian Vettel hebt. Voor een enkel kampioenschapspunt van hem moest Red Bull, afgezet tegen Vettel's salaris, het afgelopen seizoen € 131.737 betalen. En dat is flink aan de maat, zeker als je het afzet tegen team maat Daniel Ricciardo. De Australische seizoen-revelatie was omgerekend per punt de goedkoopste coureur van het afgelopen seizoen. Ricciardo kostte net iets meer dan € 3.000 per punt en voor dat weinige geld won hij nog drie keer ook.

Hoe zit dat dan bij de andere teams? RaceXpress heeft het op een rijtje gezet. Onderstaand een overzicht, waarin alleen de teams waarbij beide rijders punten scoorden zijn meegenomen. Achtereenvolgens de naam van de coureur, het salaris, het aantal gescoorde punten en het bedrag dat betaald werd per punt.

Red Bull Racing:
Sebastian Vettel – € 22.000.000 – 167 – € 131.737
Daniel Ricciardo – € 750.000 – 238 – € 3.151

Mercedes:
Lewis Hamilton – € 20.000.000 – 384 – € 52.083
Nico Rosberg – € 12.000.000 – 317 – € 37.855

Ferrari :
Fernando Alonso – € 22.000.000 – 161 – € 136.646
Kimi Raikkonen – € 22.000.000 – 55 – € 400.000

McLaren:
Jenson Button – € 16.000.000 – 126 – € 126.984
Kevin Magnussen – € 1.000.000 – 55 – € 18.182

Williams:
Felipe Massa – € 4.000.000 – 134 – € 29.851
Valtteri Bottas – € 4.000.000 - 186 – € 5.376

Lotus:
Romain Grosjean – € 3.000.000 – 8 – € 375.000
Pastor Maldonado – € 3.000.000 - 2 – € 1.500.000

Force India:
Nico Hulkenberg – € 4.000.000 – 96 – € 41.667
Sergio Perez – € 3.000.000 – 59 – € 50.847

Toro Rosso:
Daniil Kvyat – € 250.000 – 8 – € 31.250
Jean-Eric Vergne – € 750.000 – 22 – € 34.091


Vettels werkgever Red Bull Racing moest dit jaar dus 131.737 per punt voor hem neer tellen. Een gemiddeld blikje Red Bull van 0,33L kost bij de Albert Heijn ongeveer € 1,30. Dat houdt dus in dat het Oostenrijkse bedrijf afgelopen seizoen iets meer dan 100.000 blikjes energiedrank met vleugels moest verkopen voor ιιn schamel WK-punt. Oftewel: 33.000 liter Red Bull, met of zonder wodka.

Overigens verkoopt het concern, dat zijn drankje in 1987 introduceerde tijdens de Grand Prix van Monaco, zo'n 5,4 miljard blikjes energiedrank per jaar. Dus echt wakker zal eigenaar Dietrich Mateschitz er met zijn geschatte vermogen van bijna 3,5 miljard euro niet van liggen. Gelukkig maar.



Tot slot nog deze voetnoot: Ferrari-distributeur Munsterhuis Sportscars in het altijd gezellige Hengelo heeft er eentje staan: een Ferrari Dino 246 GT, uit 1971. Een officiele, met kloppende motornummers en certificaat en al, the real deal dus. Volmaakt glanzend met een 2,4 L motor, zwartlederen bekleding, een top van 235 km/h, en een uiterlijk dat lekkerder is dan de heetste pitbabe die ooit op RaceXpress heeft mogen verschijnen. Die Ferrari, dat lekkere ding, kost u € 395.000. Kimi Raikkonen kan er dus na ieder gescoord punt eentje aanschaffen. Als u hem eerdaags tegen komt in Hengelo, weet u meteen waarom.

Bron salarissen: TomorrowNewsF1.com
Bron Red Bull: digitaleeconimics.nl

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS