Formule 1

DTM en Super GT presenteren een gezamenlijk "Class-1-Reglement" en plannen twee races in 2019

Uitgegeven door Peter Vader • 9 juli 2018 07:16 • Print artikel

De nieuwe regels voor DTM en SUPER GT zijn beschikbaar. Onlangs werden tijdens het DTM evenement op de Norisring de nieuwe regels gepresenteerd door Masaaki Bandoh, voorzitter van de SUPER GT overkoepelende organisatie GTA, en Gerhard Berger, voorzitter van de DTM overkoepelende organisatie ITR. "Een mijlpaal voor de internationale autosport", beschreef Berger het resultaat van de samenwerking tussen ITR en GTA. "Deze regelgeving maakt het mogelijk voor fabrikanten en teams om spectaculaire autosport op twee continenten te exploiteren tegen een beheersbare kostprijs en daardoor veel mensen te bereiken."

DTM - Super GT reglement

"Ik wil de heer Berger, de fabrikanten in de DTM en Super GT, en alle andere deelnemers bedanken voor hun inzet in dit project", zei Bandoh. "Zoals we zagen tijdens het grote succes van onze demonstratierondes in Duitsland en Japan vorig jaar, is ons partnerschap verder geintensiveerd."

Het nieuwe gemeenschappelijk kader van regelgeving is gebaseerd op drie pijlers, die voor de DTM voor vele jaren een succesvolle garantie is gebleken: veiligheid, kostenreductie en gelijke kansen. De voertuigen van beide series zijn al op veel gebieden vergelijkbaar. Vanaf het komende seizoen 2019 zal de DTM 100 procent vertrouwen op de nieuwe regelgeving. Een jaar later pakt de SUPER GT ook een versie van deze regelgeving op, die enigszins is aangepast voor de langeafstandsraces in Azië.

Aantrekkelijk platform voor autofabrikanten


"Ik wil Bandoh-san en al onze collega's die aan de nieuwe regelgeving hebben gewerkt oprecht bedanken", zei Berger. "Ik ben verheugd dat DTM en SUPER GT een beslissende stap dichter bij het gemeenschappelijke doel van samen racen in de toekomst zijn gekomen. Bij het creëren van deze baanbrekende gemeenschappelijke technische voorschriften hebben we consequent onze aanvankelijk ingeslagen weg gevolgd. Daarnaast hebben we de technische koers bepaald voor de toekomst van de DTM, die een aantrekkelijk platform blijft bieden voor autofabrikanten."

"In 2019 zien we de eerste gemeenschappelijke races waarin de DTM en Super GT auto's het tegen elkaar opnemen", voegde Bandoh toe. "Ik ben er vast van overtuigd dat tijdens de gezamenlijke evenementen, de wereldwijde fans van autosport zullen worden geinspreerd en dat SUPER GT en DTM samen verder zullen evolueren."

"CLASS 1": een concept van een gemeenschappelijk onderdeel als garantie voor succes

De belangrijkste basis van de nieuwe regelgeving is het concept van gemeenschappelijke onderdelen. Dit leidt tot een aanzienlijke kostenbesparing en besteedt evenveel aandacht aan het gebied van veiligheid als aan gelijke kansen. Componenten uit bijna alle delen van het voertuig worden gestandaardiseerd en geproduceerd en gedistribueerd in Europa en Japan. Voor al deze componenten hoeven de betrokken fabrikanten niet langer een kostbare ontwikkeling te doen. Het hart van de voertuigen is de koolstofvezel monocoque met geïntegreerde veiligheidscel, die al jaren in de DTM wordt gebruikt.

Een essentieel verschil met de vorige technische voorschriften van de DTM zijn de motoren. Een moderne viercilinder turbomotor met een cilinderinhoud van twee liter vervangt de eerder gebruikte V8-motoren. De kracht zal ongeveer 620 pk bedragen en er kunnen snelheden boven 300 km / h worden bereikt. De extra kracht vereist ook meer remenergie. Bovendien is het aerodynamische ontwerp van de voorkant aangepast om meer koeling toe te laten voor de motor en de remmen. Daarnaast zullen de voorste en achterste diffusor en de achtervleugel worden veranderd.

Eerste gezamenlijke race van DTM en SUPER GT in 2019

Hoewel de Japanse Super GT in 2020 volledig volgens de nieuwe regels zal worden verreden, zijn twee gemeenschappelijke races al gepland voor volgend jaar - één in Europa en één in Azië. Het DTM-seizoen 2018 is in volle gang! De volgende race op het schema is de race op Circuit Zandvoort op 13 tot en met 15 juli. Kaarten voor DTM Zandvoort. Kijk HIER voor meer informatie.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS